כניסה לרשומים

   :
 
להרשמה  |  שכחתי סיסמא
שמיים
כתוב כתבה
מגזין שמים
בדרך לאריאל 4
רחלי קארו   כתבת פעילה
ארץ ישראל; בית המקדש; יהדות;
בדרך לאריאל 4

 


השילוב המנצח:


       הגענו לשבוע האחרון בחודש המקדש.


נדבר על השילוב היפה שהתקיים במקדש, והורה לנו דרך חיים: מחד שולחן לחם הפנים, מאידך המנורה, ובניהם מזבח הקטורת.


שולחן לחם הפנים:  "את השולחן ואת בדיו ואת כל כליו ואת לחם הפנים" (שמות, ל"ה, י"ג- ויקהל)


בשולחן לחם הפנים היו 12 חלות. כל חלה שקלה 6 קילו. את החלות הכינה משפחת בית גרמו ביום שישי, ובשבת הוציאו את החלות שהיו בשולחן בשבוע האחרון, והניחו את החלות החדשות. המשמר היוצא והנכנס אכלו את החלות בנות השבוע.


היינו מצפים שחלות שהיו שבוע בחוץ יתייבשו ויתמלאו עובש, אך הלחם נשאר טרי וחמים בדרך נס. נס נוסף היה באכילת החלה- כל כהן אכל כזית (גודל  של פרוסת לחם) ובכל זאת שבע, כאילו אכל ארוחה שלמה.


לחלות לחם הפנים היתה צורה מיוחדת, שהיתה קשה להכנה, כמו שרואים בתמונה. רק משפחת בית גרמו ידעו להכין את החלות, ושמרו את המתכון בסוד.


למה קוראים ללחם הפנים בשם זה?


1- הוא פונה כלפי פנים.                                                       ,


2- אם שני אנשים יעמדו משני כיווני הלחם ויסתכלו מתוך הלחם- הם יוכלו לראות את הפנים אחד של השני מהחרכים.


השולחן נמצא בקודש בצד צפון, ומסמל את הגשמיות, כנאמר במשנה: "הרוצה להעשיר יצפין".  דרך השולחן נשלחת לעולם הברכה הגשמית.


 


מנורת הזהב:


"ואת מנורת המאור ואת כליה ואת נרותיה ואת שמן המאור" (שמות, ל"ה, י"ד- ויקהל)


"ויעש את המנורה זהב טהור מקשה עשה את המנורה ירכה וקנה גביעיה כפתוריה ופרחיה ממנה יהיו" (שמות, ל"ז, י"ז- ויקהל)


המנורה היתה עשויה מקשה אחת זהב, ולא כמה חלקים שמחוברים יחד. לכן משה רבנו התקשה להכין אותה, והצליח רק לאחר שהקב"ה הראה לו בדיוק כיצד להכין אותה. המנורה של מכון המקדש, שנמצאת ברובע היהודי, לא עשויה ממקשה אחת זהב, ולמרות זאת כשרה למקדש. זאת כיוון שציפוי הזהב הינו מקשה אחת זהב (טבלו את המנורה באמבטיה של זהב).


באין זהב אפשר להכין את המנורה מכל מתכת אחרת, כמו שהחשמונאים הכינו מנורה מחניתות מלחמה, מאחר ולא היה להם חומר אחר. זאת לאחר שהיוונים נכנסו להיכל ולקחו את מנורת הזהב.


למנורה יש שלושה סוגי קישוטים: גביע, כפתור ופרח. סה"כ יש 42 קישוטים למנורה: 22 גביעים, 11 כפתורים ו8 פרחים.


המנורה מפיצה אור, ואור הוא תורה: "כי נר מצווה ותורה אור" (משלי, ו, כ"ג)


 התורה היא רוחנית. את האור אפשר לחוות לא במישוש, אלא בראיה, הראיה הינה דבר רוחני. דרך המנורה נשלחת הברכה הרוחנית לעולם, החכמה, הרוח. המנורה  נמצאת בדרום הקודש, כנאמר במשנה: "הרוצה להחכים ידרים".


 


אז יש לנו את שולחן לחם הפנים שמבטא גשמיות, את המנורה שמבטאת רוחניות, ונוצר בלבול: מה יותר נצרך בבית המקדש- הרוחניות או הגשמיות? הקרבה לה', שירת הלוויים, האורים והתומים, או הקורבנות והעבודה הפיזית? מה יותר חשוב- הקודש או החול?


וכאן מגיע לנו מזבח הקטורת:  מזבח הקטורת נמצא בדיוק בין השולחן למנורה, קצת יותר במזרח הקודש. במזבח יש את הקטורת, שניתנת למישוש- גשמית, ואת הריח הרוחני. המזבח משלב בין הקודש לחול במידה שווה. אנו רואים זאת גם במידותיו של המזבח- אמה על אמה בגובה שתי אמות- מידות של שוויון.


המזבח מלמד אותנו שבבית המקדש יש איזון מתאים ומדויק בין הקודש לחול. בית המקדש הוא יסודו של עולם, מבית המקדש אנחנו לומדים כיצד אנו צריכים להתנהל בדרך העולם שלנו, בחיים שלנו. הקודש והחול צריכים לבוא במידה שווה, דר החיים ועבודת ה' צריכים לבוא במידה שווה, זהו האיזון הנכון והמתאים לעבודת ה'.


שנזכה לעובדו ביראה, באהבה ובלבב שלם!


כא אדר התשע"ז 00:12   |  צפיות (341) |  תגובות (0) |  
דירוגדירוג כתבה בדרך לאריאל 4: 0: כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (ללא מדרגים)
 
|  הוספת תגובה
עבור לתוכן העמוד