כניסה לרשומים

   :
 
להרשמה  |  שכחתי סיסמא
שמיים
כתוב כתבה
מגזין שמים
למה משנים את שמות השבטים, למה?
מיכל ואן לואן   עורכת
הדרכה;
למה משנים את שמות השבטים, למה?

התגובה המיידית שלי כששמעתי שמחליפים את שמות כל השבטים (ולא רק את שם השבט החדש) בתנועת אריאל היתה התנגדות למהלך. לא סתם התנגדתי, גם ממש התעצבנתי על התנועה.
השמות המשותפים תמיד גרמו לי להרגיש תחושת אחדות עם חברות שלי שהיו בבני-עקיבא. תמיד הפריע לי שלעזרא יש שמות שונים (לא שאפשר להאשים אותם- הם היו קיימים אפילו לפני בנ"ע...). כשילדה אמרה שהיא ב"קבוצת נירים" – מה זה אומר, למען ה'? או שלעזרא יש גרעין "נצח" שהם בכיתה י"א, ובבנ"ע ואריאל יש את שבט "נצח" שהם בני 23 בערך... זה שיגע אותי. הרגשתי תמיד שהשמות המשותפים לתנועת אריאל ולבני-עקיבא גורמים לתחושת אחווה משותפת. כשאת אומרת שאת בשבט נעלה – כולם יודעים מה זה אומר (חוץ ממי שבעזרא ולא מעודכן...). התקוממתי נגד שינוי שמו של השבט החדש (כיתה ט'), וגם נגד שינוי שמות השבטים בחבריא א' (כיתות ג'-ח'). גם את פיסת האחדות האחרונה שנותרה חייבת תנועת אריאל לקרוע? (ועוד באיזה עיתוי מעצבן- מיד אחרי שצבענו את כל הקירות בסניף).
אבל אחרי שחשבתי על זה קצת יותר, אני בהחלט מבינה את המהלך ואף תומכת בו.עיינתי היום בספר "מעיינה של תורה" על פרשת שמות נתקלתי בוורט יפה של רבי צבי אלימלך שפירא מדינוב זצ"ל (תלמידו של החוזה מלובלין). 
כתוב בפרשת שמות, שקראנו לא מזמן- "ויאמר מלך מצרים למיילדות העבריות אשר שם האחת שפרה ושם השנית פועה. ויאמר בילדכן את העבריות וראיתן על האבנים אם בן הוא והמתן אותו".
אומר הרצ"א מדינוב: "יודע היה פרעה, כי כל זמן שהמיילדות יהיו נקראות בשמותיהן העבריים: יוכבד ומרים, לא יוכל כלל לבוא אליהן בהצעה אכזרית כזו, להמית את ילדי ישראל. לפיכך ציווה עליהן פרעה תחילה לשנות את שמותיהן לשפרה ופועה. סבור היה, כי לכשיהיו נקראות בשמות מצריים ישפיע הדבר על הלך-רוחן וישנה את מהותן ואופיין, עד אשר יהיו מסוגלות לרצוח את ילדי ישראל. ורק אז נתן להם את הצו השני: 'אם בן הוא והמיתן אותו'. כל עצמו של האדם הוא השם. טמיעת השם משפיעה מאד על טמיעה פנימית של הרוח והאופי." עד כאן דברי הרצ"א.
השם הוא המהות. הוא מצביע על משהו פנימי, ושינוי שם - מוביל לשינוי פנימי. כך אצל האדם, וכך גם בתנועת הנוער. לא סתם יש כ"כ הרבה פולמוסים סביב השם החדש שנבחר לכיתה ט' בכל שנה.
תנועת הנוער אריאל אינה "בני-עקיבא ב'". היא תנועה בפני עצמה, עם ערכים שונים ודגשים שונים מאלה של בני-עקיבא. תנועת אריאל חרטה על דיגלה את המוטו "תורת חיים בע­ז". זה אומר שהולכים עם התורה עד הסוף ללא פשרות, ומוסיפים קדושה בכל תחומי החיים. לכן יש הפרדה גמורה בין בנים לבנות – יש בעיות הלכתיות בחברה מעורבת, ובאריאל הולכים עם ההלכה עד הסוף ומפרידים לגמרי. גם אם זה יותר נחמד כשיש בנים בשבט... 
תנועת אריאל שונה במהותה מבני-עקיבא, ולכן גם שמות השבטים שלה צריכים להיות שונים.
אני אישית מעולם לא הבנתי את מהותם של השמות של שבטי חבריא א' בבני-עקיבא (שעד היום היו גם באריאל). למה לקרוא לשבט ע"ש חלק של עץ? (שורשים, זרעים, נבטים, ניצנים) אולי אנשי בני-עקיבא רצו להדגיש את ההתפתחות והגדילה משבט לשבט, כמו בעץ. אני בטוחה שהיתה מאחורי השמות מחשבה רבה (באמת).
אבל נדהמתי מיופיים ומעומק המחשבה שמאחורי השמות החדשים שיינתנו לשבטים באריאל. יסוד, גלעד , דביר, הראל, נווה, מעוז ונחלה. אלה כולם שמות של בית-המקדש. תנועת אריאל שמה לה למטרה לפעול להבאת הגאולה ולבניין ביהמ"ק. ברכתה של תנועת אריאל היא "בציפייה לבניין אריאל" (אצל בנ"ע זה "בברכת חברים לתורה ועבודה"). ההדגשה של המטרה הזו, של הפעולה למען הגאולה, תבוא מעתה לידי ביטוי בשמם של השבטים, דבר שגם ישפיע על מהות התנועה. 
אולי באמת יהיה קצת יותר קשה להבין בני כמה אנחנו כשנגיד את שם השבט שלנו למי שאינו מאותה תנועת נוער (נצטרך במקום זה להשתמש במספרים...), אבל שינוי השמות הוא חיוני להדגשת מהותה של תנועת אריאל, ולהדגשת הייחודיות שלה אל מול תנועות הנוער האחרות. 
לסיום, חשוב לי להדגיש שלכל תנועת נוער יש את המקום שלה והחשיבות שלה, וכל תנועה פונה לחתך אחר באוכלוסייה. אני לא חושבת שהחלפת השמות צריכה לבוא על חשבון האחדות שבין תנועות הנוער. בכלל לא, אוי לנו אם זה מה שיקרה. האחדות היא חשובה, אבל צריך להבין שעם כל האחדות יש גם שוני. 
אצל תנועת אריאל, הייחודיות היא בכך שהיא דוגלת ב"תורת חיים בעז". ומעכשיו הייחודיות הזו תבוא לידי ביטוי גם בשמות השבטים של התנועה. 
בציפייה לבניין אריאל, ובהשתדלות לכך


כז טבת התשע"ד 00:00   |  צפיות (371) |  תגובות (0) |  
דירוגדירוג כתבה למה משנים את שמות השבטים, למה?: 0: כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (ללא מדרגים)
 
|  הוספת תגובה
עבור לתוכן העמוד