כניסה לרשומים

   :
 
להרשמה  |  שכחתי סיסמא
שמיים
כתוב כתבה
מגזין שמים
על השלום והמלחמה, ועל פרשת השבוע
אלי ק   כתב
אקטואליה; יהדות;
על השלום והמלחמה, ועל פרשת השבוע

אם הייתי קצת פחות עניו הייתי אומר לכם שאני מושלם.
זוהי דוגמא אחת למשפט עם סתירה פנימית.
המשפט המפורסם של נהגי אוטובוס "להתקדם אחורה בבקשה" הוא עוד דוגמא למשפט כזה.
ואת הדוגמא השלישית אני רוצה להביא דווקא מהפרשה "פנחס בן אלעזר...השיב את חמתי...בקנאו את קנאתי...הנני נותן לו את בריתי שלום".
אם ה' רוצה לברך את פנחס על המעשה שלו, למה הוא בוחר לברך אותו דווקא בשלום?
המעשה הקנאי של פנחס נראה רחוק מאד מהשלום. המעשה הקנאי של פנחס נוגד את השלום,
אבל רק כל עוד אנחנו חושבים שהשלום הוא אותו השלום שאותו רוצה תנועת "שלום עכשיו".
בכל פעם שאירועים חריגים קורים מייד נזעקים אנשים שונים וקוראים ל"רגיעה מהירה". בואו נתעלם מכך שיורים עלינו טילים, כי אם נגיב המלחמה תמשיך.
בואו נעשה שלום. השלום הזה מגיע מתוך חולשה. הוא לא מגיע מאהבת השלום, אלא מהפחד ממלחמה.
את תפילת הבוקר אנחנו מסיימים במשפט "ה' עוז לעמו יתן ה' יברך את עמו בשלום".
השלם בו אנו חפצים הוא שלום המגיע מתוך כוח, מתוך עוצמה. הדרך להשיג שלום כזה היא לא להבליג כאשר אנו מותקפים, אלא להגיב בעוצמה, להעלות את ההרתעה.
כאשר הצד השני מבין שעומד מולו עם חזק, הוא מפסיק מעצמו את המלחמה, וכך מגיעים לשלום.
המעשה הקנאי של פנחס מראה שאכפת לו. כואב לו על ההפקרות המינית שמתרחשת בעם ישראל, הוא יכל להישאר אדיש, לבחור להתעלם.
אבל הוא בוחר לעשות מעשה. ודווקא אחרי שהוא הוכיח שאכפת לו ממה שקורה בעם ישראל,
ואחרי שהוא הוכיח שהוא לא מפחד להרוג כשצריך, הוא גם יכול לבחור בשלום כאשר צריך, הוא לא בוחר בשלום כי הוא מפחד מהמלחמה,
הוא בוחר בשלום כי כמו אהרון סביו, הוא אוהב שלום ורודף שלום.


יב תמוז התשע"ד 00:00   |  צפיות (343) |  תגובות (0) |  
דירוגדירוג כתבה על השלום והמלחמה, ועל פרשת השבוע: 0: כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (ללא מדרגים)
 
|  הוספת תגובה
עבור לתוכן העמוד