גדליה והרברט סמואל

ג' תשרי ה'תשע''ט

גדליה היה שר בממלכת יהודה, ממתנגדי המרד בבבלים יחד עם הנביא ירמיהו ובשל כך הבבלים ראו בו גורם שניתן להותיר בידיו שלטון אוטונומי בארץ יהודה לאחר החורבן.

גדליה רצה לאחות את הקרעים ולבנות מערכת שלטונית יהודית בריאה יחד עם האמונה והנבואה של ירמיהו שלאחר 70 שנות גלות ותשובה ישובו עם ישראל לארצם ויבנו מחדש את הכל כולל בית מקדש, סנהדרין ומלכות.

בפרספקטיבה היסטורית ניתן לאמר שאם גדליה היה ממשיך לשמש כנציב בארץ ישראל ובירושלים אכן כך היה קורה ועם ישראל היה ממשיך בדרכו לבניין אריאל מייד לאחר גלות בבל, כיום ניתן להבין את זה בזכות מדינת ישראל, כאשר יש בסיס שלטוני מדיני וכלכלי הרבה יותר קל לקבץ גלויות ולקלוט עולים חדשים ואכן כאשר עזרא ונחמיה שבאו מבחוץ וקראו לגולי בבל לעלות לארץ הם הצליחו לשכנע רק מחוסרי בית וקהילה.

בראשית התנועה הציונית החלה מחלוקת חריפה בין היישוב הישן לחדש בנוגע להצהרת בלפור ולהכרת שלטון זר בלאומיות הישראלית, הבריטים גם מינו נציב יהודי בארץ ישראל בראשית המנדט הלו הוא הרברט סמואל, הרב קוק שכיהן כרב הראשי לארץ ישראל חיזק את קשריו עם הנציב החדש מתוך אמונה שאכן זה ישרת יותר את מטרות המנדט ופחות את האינטרסים הגיאו פוליטיים של הבריטים במזרח התיכון- אינטרסים שנטו לצד הערבי.

אכן הרברט סמואל ידע את זכותו ההיסטורית וגלי העלייה לא הוגבלו בזמנו, הוא סייע לפתח את היישוב היהודי, סייע בבניית המוסדות הלאומיים בדגש על הרבנות הראשית ועוד. אמנם לא תמיד דברים שעשה נטו לכיוון היהודי, האיסור של הרברט סמואל לאפשר הגנה עצמאית של יהודים בעת שהחלו הפרעות בשנת 1920 על ידי חאג' אמין אל חוסייני, מינויו של האחרון למופתי ועל ידי כך העצמת כוחו וכוחם של המסיתים נגד התנועה הציונית.

למרות פעולות אלה הרב קוק ביקש מסמואל להמשיך ולכהן כנציב עליון בריטי, כי למרות המחלוקות התנועה הציונית התעצמה בזמנו.

מתוך דברים אלה חשוב להבין מה היה גדול האובדן של גדליה ועד כמה צריך לתת אימון במערכת שלטונית יהודית שמבססת את המסגרת הלאומית ומאפשרת את התפתחותה.

למה גדליה נרצח?

גדליה קיווה שהוא יוכל לאחד את הקיצוניים שרצו הכל או כלום, גדליה לא השכיל להרחיק את הגורמים שבאו למוטט את המערכת הקיימת, ברגע שנתן לישמעאל בן נתניה להכנס לירושלים הוא אפשר שלא במתכוון את התפוררות האוטונומיה היהודית, גם כיום יש מי שרוצים לפורר את זהותה היהודית של מדינת ישראל, הזהות הזו היא המאפשרת את קיומה של המדינה.

מדינת ישראל החילונית בנתה את הבסיס הקיומי לעם היהודי אך הגענו לימים שבלי זהות יהודית ודיבור פתוח על מטרותיה המהותיות של מדינת ישראל כמדינת תורה מלכות ומקדש לא נתקדם.

מגדליה צריך ללמוד למתוח קו אדום לארגונים, עמותות, קרנות שעלולים להרוס את המסגרת הלאומית-היהודית הקיימת, זו שעל גביה תבנה בעתיד הלאומיות הישראלית הקדושה.

יש הבדל בין נושאים עליהם יש מחלוקות ומתקיים סטטוס קוו והסכמה בנושאים המהותיים יותר לנושאים שאנו עלולים לאבד הכל אם נוותר עליהם.

 

לקריאת  הכתבה

דרג את הכתבהדירוג כתבה גדליה והרברט סמואל: 0
כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים
ללא מדרגים

כתבות נוספות

אתר נגיש
עבור לתוכן העמוד