פרשת תרומה- מהותם של כלי המשכן

ד' אדר ה'תשע''ז 08:00

התורה בפרשה שלנו מתארת לפרטים את עשיית כלי המשכן השונים, הפעם אני לא אפתח בשאלות או בסיפור על מנת ליצור מהלך בפרשה אלא אעבור על הכלים השונים והמסר שאפשר למצוא בהם-

הארון- היה עשוי מעץ ומצופה זהב משני צדדיו, השאלה היא למה צריך את העץ? הרי הוא לא נראה מחמת ציפיי הזהב?

הארון מסמל את התורה (כידוע לוחות הברית היו מונחות בו), התורה היא "עץ חיים למחזיקים בה" מי שעמל בתורה מתרוממם וגדל כמו העץ שהוא צומח, אך יחד עם זאת יש בה גם שילוב של יופי חיצוני בכך שהיא מאירה את העולם כמו הזהב הנוצץ, אך צריכים לזכור לשים במרכז את העיקר והיא הצמיחה הנובעת מעמל התורה.

כדי לשאת את הארון היו ארבע טבעות שלהם מושחלים שני בדים וישנו איסור מיוחד שלא להסיר את הבדים מהטבעות, מדוע?

אני חושב שהמסר כאן הוא שגם מי שנושא את הארון ומקיימו, דהיינו: שבט זבולון שהם היו מפרנסים את עמלי התורה משבט ייששכר וכן כל מי שתומך ומרים את התורה הוא בבחינת הבדים שגם הם היו עשויים עץ מצופה זהב, לומר- שגם להם יש את היכולת לצמוח כמו העץ אך במידה פחותה במקצת ממי שעמל בתורה ממש.

הכפורת- מונחת על הארון ועליה ישנם כרובים שמסמלים קשר מאוד מיוחד בין ישראל לקב"ה (עיינו במפרשים השונים, אך אכמ"ל), וזה בעצם מבטא משהו מטא-פיזי שמעל הארון שמסמל את התורה שהיא עוד יכולה להתבטא בעוה"ז בצורה מוחשית.

השולחן- בדרך כלל אומרים שהוא מסמל את העשירות, אך אם נוכל לחדד את העניין נוכל להסביר שהוא מסמל את ההשפעה האלוקית ואת ההשגחה, כי היו מניחים עליו בכל שבוע את לחם הפנים ולחם הוא סמל מובהק לברכת ה'.

ניתן להרחיב ולומר שהטבעות בהם נשאו את השולחן הם התפילות וההכנה אצלנו לקבלת השפע האלוקי, אך בשונה מהבדים של הארון שאסור שיסורו ממנו על בדי השולחן אין אזהרה כזו משום שישנם מצבים בהם הקב"ה מחליט לדון את העולם במידת הדין ואין אנו יכולים להבין למה, ואז גם תפילות לא יכולות לעזור.

המנורה- עשויה מקשה אחת זהב טהור, מקושטת בכפתורים ופרחים ובעלת שישה קנים, אומרים שהיא מסמלת את החכמה משום שמדליקים אותה בשמן זית שהוא סמל לחכמה, החכמה של האדם מאירה את פניו ומאירה את דרכו ומעשיו, האדם החכם עשוי מקשה אחת- הוא בנוי לחלוטין וניכר עליו הדבר, דהיינו: הוא מעוצב באישיותו, החכמה מקשטת אותו ובכל הצדדים (כמו הקנים) שלו בחיים הוא יודע להאיר את עצמו ואת הסובבים אותו.

מזבח הקטורת- מסמל לדעתי את הרצון והשאיפות של האדם, עשן הקטורת היה מיתמר ועולה למעלה בקו ישר, ידוע הסברו של בעל התניא ש"נר ה' נשמת אדם", הנשמה תמיד שואפת למעלה, כך גם במזבח הקטורת היו מקטירים קטורת עם ריח מאוד נעים כדי לרמוז על השאיפות הטובות של היהודי להתקרב לקדושה.

יהי רצון שנזכה ללמוד מהכלים הללו ולקחת מהם רעיונות לחיינו.

שבת שלום.

עבור לתוכן העמוד