יתרו ואחדות ישראל פרשת "יתרו"

כ' שבט ה'תשע''ז

אמנם נחלקו הפרשנים מתי יתרו הגיע לעם ישראל, אבל לפי השיטה של רש"י הוא הגיע כהמשך ישיר לפרשה הקודמת שכן הוא מפרש- "וישמע יתרו- מה שמועה שמע ובא? שמע קריעת ים סוף ומלחמת עמלק".

מובא בתורה שיתרו לקח את ציפורה ואת שני בניה לעם ישראל, נשאלת השאלה- איפה כתוב שציפורה חזרה למדיין (בתורה כתוב הביטוי "אחר שילוחיה", משמע שמשה שלח אותם חזרה למדיין) לעומת זאת בפרשת שמות כתוב במפורש שהוא ירד איתם למצרים?

ישנו מדרש שאומר שאהרון פגש את משה כשירד למצרים ושאל אותו מי אלו שנמצאים איתו, משה ענה שהם אשתו ושני בניו, אהרון אמר לו שעל ישראל שנמצאים במצרים אנו בוכים אז למה הוא מוריד עוד אנשים, דהיינו: אהרון דאג להם שלא יענו אותם כמו את שאר עם ישראל, לכן משה החזיר אותם למדיין.

נשאלת השאלה- למה רק לאחר שיתרו שמע על מלחמת עמלק הוא בחר לחבור לעם ישראל? וכי לא מספיקים הניסים של עשרת המכות וקריעת ים סוף?

נראה שהתשובה נעוצה בעניין האחדות, עד מלחמת עמלק לא הוכח שעם ישראל הוא עם מאוחד, ייתכן שהוא עם מיוחד ולא סתם נעשו לו ניסים אך ייתכן שעדיין בתוך תוכו ישנם פילוגים (כמו שבהחלט היו) שאולי לא ניתנים לריפוי ולא כדאי להכניס ראש בריא למיטה חולה (בטח שהם היו עבדים ומצויים מח' בקרב ציבור כזה).

אנו עדים לכך שבחברה שלנו יש הרבה מח'- בין דתיים לחילונים, בין שמאלנים לימניים, בין אשכנזים לספרדים, בין קבוצות שונות בעם ישראל, אך לא ניתן להתעלם מכך שכשיש צורך להתאחד, למשל- בעת מלחמה- אנו מצליחים להתאחד בצורה מצוינת ולנצח את אויבנו.

הדבר הזה מוכיח שיש עם מה לעבוד, לכן יתרו מציע למשה לשנות את הגישה, מה הייתה המח' של משה ויתרו? הרי לא ייתכן לומר שמשה לא הרגיש שהעובדה שהוא שופט את העם לבד זה מאוד קשה?

לעניות דעתי, משה פחד ליצור מעמדות בעם, הוא סבר שיש ליצור שיוויון מלא, ורק הוא כתור המנהיג שהוציאם ממצרים צריך לשפוט אותם, כי אחרת ייווצרו קבוצות שונות ומח' רבות בעם, וזה הדבר האחרון שהוא רוצה שיהיה.

יתרו הציע הצעה חכמה, הוא הציע שמשה יעבור מתפקיד השופט לתפקיד הנביא, או מורה הדרך, הוא יהיה האיש שיראה את הדרך הישרה מאת הא-לוקים, השופטים (שנבחרו בקפידה) יהיו שליחים של דבר ה' מפי משה, הם ידונו על פי הכללים, כפי שדיין או מורה הלכה פוסקים על פי הבסיס שהיא התורה, דבר זה יצר אחדות שלמה לא רק בשעת צרה בקרב העם, כי לכולם הייתה דרך ברורה ונגישה, כך צריכה לפעול אומה תקנית, כאשר יש קו מוגדר וברור של העומד בראשו, ושאר הממונים הולכים לפי הקו הזה, אז כל העם שמח כי יש לו למי לפנות מצד אחד, ומצד שני הדרך ברורה ואין חשש לשחיתויות.

אז באמת עם ישראל הגיע למצב של "ויחן שם ישראל נגד ההר" כאיש אחד בלב אחד, כי כולם היו מרוצים מהמצב, אז גם ניתן לקבל את התורה ועם ישראל מרגישים ביטחון בדרך שלהם שהם יכולים להקדים נעשה לנשמע.

יהי רצון שנזכה לאחדות ביננו, ולהבין שאחדות היא אחידות.

שבת שלום.

עבור לתוכן העמוד