לטובתך

ג' אב ה'תשע''ו

שאלה: תמיד עניין אותי, מדוע צריך לשמור על כל הלכות הצניעות?

 

 

"אחד מנושאי השאלות הנפוצים ביותר בקו הוא 'בינו לבינה'", סיפר הרב שי, אחד המשיבים בקו 'חברים מקשיבים'. "אין ספק, זהו אחד הנושאים הכי 'בוערים' היום. הרבה כוחות, רגשות, תחושות ומחשבות מושקעים בעניין זה. אסור ומותר, אהבה ותאווה, בנים ובנות, מושגים המתערבבים זה בזה. לקט שאלות לדוגמה: 'אני בן 16. יש לי חברה. למה אסור לי לגעת בה?'; 'התאהבתי במדריך שאתי בצוות ההדרכה. האם מותר לנו להכין ביחד פעולות?'; 'מדוע אני צריכה להתלבש צנוע, בגלל הבנים? שישמרו על עצמם!'; 'למה יש בעיה בקשר בין בנים לבנות בגיל צעיר?'".

"ומה אתה עונה להם?" התעניינתי.

"תתפלא, אבל הדבר הראשון שאני אומר להם הוא: זה אסור כי כך כתוב בשולחן ערוך! לגעת בבנים, לדבר שעות בטלפון, שתהיה לי חברה, לראות בנות רוקדות – כל זה אסור – כי כך ההלכה אומרת!"

"ואיך החבר'ה מגיבים? האם הם משתכנעים מכך?", הוספתי לשאול.

"אחרי שאמרתי את האמת הבסיסית אני ממשיך", ענה הרב שי ופירט: "תראו חבר'ה, לפני שאנחנו מתחילים להיכנס לתוככי ההבנה של מהות ההלכות ובירור אמוני ביחס אליהן, צריך 'ליישר קו'. אדם ירא שמים שומר תורה ומצוות לא מפני שנחמד לו וזה כיף להיות יהודי, או מפני שהוא מבין את המצוות. הוא שומר על קלה כבחמורה כי הוא עבד ה'. עבד עושה את רצון אדונו בין שהוא מבין ובין שאינו מבין. ההנחה היסודית בכל עבודת ה' שלנו היא שהמצוות הן לטוב לנו. הן מרוממות אותנו, מעדנות ומקדמות את חיינו למדרגה אחרת של חיים. לחיי דבקות בה'. לאושר. לכן גם אם אני לא מבין פרט כזה או אחר במצוות – אני אקיים אותן, לפרטיהן ולדקדוקיהן. טעמי המצוות, כשמם כן הם, באים להטעים את המצוות. שיהיה לי 'טעים' כשאקיים אותן, אך הם לא תנאי לקיום המצוות! אני לא קובע מה טוב לי ומה נכון וישר. יש סרגל ערכים מוחלט שהקב"ה נתן לנו. 'נעשה ונשמע' אמרו עם ישראל בהר סיני. אנו עושים את דבר ה' גם אם איננו מבינים. התורה ניתנה מאת ה'. אמת מוחלטת, משמחת, מחיה ומשיבת נפש – גם אם בשכל האנושי אנחנו לא מבינים הכול. רק מתוך נקודת המוצא הזאת אפשר להתחיל להסביר ולטעום את טעמן המתוק של הלכות צניעות".

 

תשובה: את הלכות צניעות חייבים לשמור משום שכך ה' ציווה. זאת התשובה הראשונה והבסיסית, לפני שניגשים להסברים עמוקים ומרוממים. אנו עבדי ה' הבטוחים שכל מצוותיו לטוב לנו, גם אם לא תמיד אנו מבינים עד הסוף. לכן נקיים את הלכות צניעות בשמחה, מתוך רצון לעשות את רצון ה'.

 

הלכה יומית

 

תספורת בימי בין המצרים

ממתי אסור להסתפר ב'שלושת השבועות'?

תיקנו חכמים שלא להסתפר ולא לכבס בגדים בשבוע שחל בו תשעה באב. ב'שולחן ערוך' נפסק שלא להסתפר מתחילת השבוע שחל בו תשעה באב, וכן נוהגים רבים מהספרדים.

גם קטנים שהגיעו לגיל חינוך אסור לספר, כדי לחנכם להתאבל על החורבן. נוהגים שלא לספר אפילו קטנים שטרם הגיעו לגיל חינוך, כדי לבטא את עוגמת הנפש של הימים הללו.

יוצאי אשכנז וחלק מהספרדים, ובהם יוצאי מרוקו וג'רבא והנוהגים על פי האר"י, נוהגים להחמיר באיסור תספורת בכל שלושת השבועות. לגבי ילדים נחלקו אם מחמירים בכל שלושת השבועות או רק בשבוע שחל בו תשעה באב, ובשעת הצורך אפשר להקל לקטנים עד שבוע שחל בו תשעה באב.

(מתוך 'פניני הלכה', זמנים ח, יט)

 

 

אתר נגיש
עבור לתוכן העמוד