בחירה נכונה

כ"ב תמוז ה'תשע''ו

שאלה: יש לי תכונה ממש לא טובה ואני נורא רוצה לתקן אותה, אבל האם אני יכול בכלל לשנות את האופי שלי? הרי כך נולדתי, ואלו תכונות שהועברו אליי בגנים מההורים.

"איזו צדיקה רונית, אף פעם לא ראיתי אותה מתפרצת או כועסת. אני בחיים לא אצליח להגיע לרמה הזאת. כנראה אין מה לעשות – יש כאלה שנולדו טובים, ויש כאלה שנולדו פחות טובים. אני מתחממת תוך חצי שנייה. זה האופי שלי".

"אני לא בטוחה שאת צודקת, רעות. זה נכון שיש כאלה שהאופי שלהם יותר נוח, אבל זה לא אומר שאת לא יכולה להגיע לרמה כזאת גם בעצמך".

"אבל את האופי שלי אני לא יכולה לשנות, תמר. זה עבר לי בגנים מהמשפחה של אימא שלי. כולם שם קצת יותר עצבניים".

"אני לא חולקת על כך שנתוני הפתיחה שלך אולי קצת יותר קשים משל אחרים, אבל זה לא אומר שנגזר עלייך להיות בחורה עצבנית וכועסת. פשוט יש לך עבודה מעט יותר קשה, זה הכול. ותדעי שעבודה קשה גם מזכה בשכר גדול יותר. הרי מי שהוא רגוע באופן טבעי – לא התאמץ במיוחד כדי להיות סבלני, אבל מי שחסרה סבלנות בטבעו ועם כל זה הוא מצליח לגלות סבלנות – השכר שלו גדול יותר".

"אז מה שאת אומרת זה שבעצם האופי שלי יכול להשתנות?!"

"מה שאני אומרת זה שהאופי היותר עמוק ופנימי שלך הוא לא הכעס והעצבנות. אלה רק הקליפות של האופי שלך. אם תבחרי לקלף את הקליפות האלו – תגלי שמסתתר בך אופי אחר, רגוע וסבלני יותר. רק צריך לחשוף אותו. רוצה הוכחה? נכון שכשאת מתעצבנת, את מרגישה אחר כך פשוט נורא ומתחרטת?" "נכון, אני ממש מתייסרת על זה". "הסיבה לכך היא שאת לא משלימה עם מה שעשית. זה מפריע לך. אם זה היה האופי האמתי שלך לא היית מרגישה ככה. אנחנו לא משלימים עם מה שלא טוב בנו, כדי שנוכל לתקן את מה שדורש תיקון".

"אז אם הבנתי נכון, תמיד אני יכולה לבחור לעשות שינוי בתוכי, נכון?" "נכון. זהו העיקרון שנקרא 'בחירה חופשית'. הרי אם לא הייתה לנו בחירה חופשית התורה לא הייתה יכולה לדבר אתנו על שכר ועונש. שכר ועונש קיימים רק בתנאי שיש לאדם יכולת לבחור בין טוב לרע. יש דברים רבים שמרחיקים אותנו מהרצון הפנימי שבנו, אבל אנחנו יכולים להחליט לקחת את עצמנו בידיים ולבחור לחזור ל'אני' האמִתי שלנו".

בקיצור: עיקרון הבחירה החופשית מלמד אותנו שתמיד אנו יכולים לשנות תכונות לא טובות שקיימות בנו. גם אם לפעמים הדבר ידרוש מאתנו מאמץ רב יותר ממי שבטבעו ניחן במידות נוחות יותר, הדבר אפשרי ואף יזכה אותנו בשכר רב יותר.

 

הלכה יומית

בילוי בימי בין המצרים

האם מותר ללכת לברֵכה ב'שלושת השבועות'?

יש אומרים שצריך להימנע מטיולים ומרחצה בים או בברֵכה ב'שלושת השבועות' כדי למעט בתענוג בימי בין המצרים. נוסף על כך, ימים אלו הם ימים מועדים לפורענות וצריך להימנע בהם מדברים שיש בהם סיכון.

אולם להלכה אין איסור לטייל ולרחוץ בים ובברֵכה, מפני שמה שאמרו חז"ל למעט בשמחה הוא מראש חודש אב. לפני כן אין איסור לעשות דברים שיש בהם הנאה ותענוג, ויש להימנע רק מאירועי שמחה מיוחדים, כגון מסיבות, קונצרטים וריקודים. לפיכך מותר לטייל, לרחוץ ולנפוש בבית מלון עד סוף חודש תמוז.

ביחס לחשש מדברים שיש בהם סכנה, אין מדובר בחשש כזה שבגללו צריך לבטל טיולים וכדומה. כאמור, כל השנה צריך להיזהר מעשיית מעשים מסוכנים, ובימים אלו ראוי לנקוט יותר זהירות.

(מתוך 'פניני הלכה', זמנים ח, ו)

 

 

אתר נגיש
עבור לתוכן העמוד