סיכום השבוע השני

ג' תמוז ה'תשע''ו

שאלה: פעמים רבות אני מרגיש שהתפילה עוברת לידי. אני מתנדנד וממלמל את המילים של התפילה, אבל מרגיש שאני לא שם. מה אוכל לעשות כדי להתחבר יותר לתפילה?

בקיצור:

חוסר ריכוז בתפילה נובע מכך שלא התכוננו לקראתה כראוי. התפילה היא המפגש שלנו עם הקב"ה. צריך להשקיע כמה דקות של הכנה ויציאה מהעיסוקים הקודמים שלנו לפני התפילה כדי שנוכל להגיע למפגש הזה מוכנים ולהיות מרוכזים בתפילה.

שאלה: לפעמים אני מרגיש שהתפילה לא מדברת אליי. מה אעשה כדי שהתפילה שלי תהיה משמעותית ובאמת תחבר אותי לקב"ה?

בקיצור:

התפילה היא משמעותית כאשר אנחנו מנסים להתחבר למילים הקדושות שלה. ברובד הראשון כדאי לנסות להבין בהבנה פשוטה את משמעות המילים של התפילה, ולאחר מכן לנסות ולראות כל הזמן איך התפילה נוגעת בי ומדברת אליי.

שאלה: רק התחלתי להתפלל, וכבר המחשבות שלי נדדו למחוזות רחוקים. מה אפשר לעשות כדי להתרכז בתפילה?

בקיצור:

חשוב להיאבק על כל רגע של ריכוז בתפילה ולא להתייאש גם אם לא התרכזנו בחלקה. תפילה מתוך סידור מתוך הבנה, מילה אחר מילה, עוזרת מאוד לכוונה.

שאלה: איך אני יכול לעורר את עצמי בזמן התפילה?

בקיצור:

צריך לנסות להתחבר אל התפילה ולראות איך היא מדברת אליי במצב הנוכחי, האישי והלאומי. הוספת תפילות אישיות במהלך היום יכולה לעזור לנו להתחבר לתפילה; בזמנים כאלה אפשר וכדאי גם להגביה את הקול, ובכך לעורר את הלב.    

שאלה: איך אדע שהתפילה שלי הייתה באמת מעומק הלב ולא סתם התרגשות חולפת?

בקיצור:

התרגשות באה והתרגשות חולפת כלא הייתה. לעומת זאת, תפילה אמתית מותירה רושם באדם שהתפלל. מי שהתפלל מעומק הלב יוצא אחרת מהתפילה. קצת יותר עדין ורך.

 

שאלה: לפעמים אני מגיע עם ציפיות גבוהות מהתפילה, אך אחריה מרגיש שלא השתניתי. למה זה קורה?

בקיצור:

התפילה אינה מחוללת בנו שינוי כבמטה קסם. התפילה היא עבודה. רק עמל ומאמץ מביאים אותנו לידי תפילה אמתית, תפילה שמשנה אותנו ומחברת אותנו לריבונו של עולם.

 

הלכה יומית

האם יש נוסח אחד שעדיף על פני נוסח אחר?

כתב החיד"א בשם האר"י, שתפילת נוסח הספרדים עולה בכל שנים עשר שערי הרקיע. לדעתו מותר לבני אשכנז לעבור לנוסח עדות המזרח, אלא שלעומתו החסידים טוענים שנוסחם (ספרד) משובח יותר, שכן גדולי החסידות בחנו ובדקו נוסחים רבים על פי ההלכה ועל פי כוונות הקבלה, ובחרו את הטוב שבהם. מובן שגם מתפללי נוסח אשכנז סוברים שמנהגם הוא המדויק ביותר, שקבלתם איש מפי איש עד שמעון הפקולי. ועוד שיסודו של מנהג ספרד באמוראי בבל וגאוניה, ואילו יסוד מנהג אשכנז באמוראי ארץ ישראל וגאוניה, שהיו בקיאים יותר באגדה ובחכמת הסוד ובנוסחי התפילה. אגב, זו הסיבה שבכמה דברים יש דמיון בין נוסח אשכנז לנוסח תימן המקורי (בלאדי), ששניהם הושפעו מגאוני ארץ ישראל. בעלי נוסח תימן טוענים שנוסחם המדויק ביותר, שכן יהודי תימן במשך כל שנות גלותם לא נדדו ממקומם, וכנגד רדיפות הערבים הגבירו את עקשנותם ושימרו את מנהגיהם בקפדנות יתירה. כללו של דבר, לכל מנהג יתרון משלו, ואין בכוחנו להכריע איזה מנהג משובח יותר.

(מתוך 'פניני הלכה', תפילה ו, ב)

 

אתר נגיש
עבור לתוכן העמוד