רציונל ותכנית עבודה למדריכים |
|||||||||
למי הפרוייקט מיועד? שבטי מעוז ונחלה (כיתות ז'-ח', גילאים 12*14)
למה דווקא להם? בתוך תהליך ההתבגרות של ילדים, נראה שהתקופה של שבטי מעוז ונחלה היא צומת משמעותית ביותר, מורכבת, ובעלת השפעה רבה על המשך חייו של הנער כאדם בוגר. מכיוון ששבטי מעוז ונחלה הם חלק מחב"א בלבד, נראה שכוחות רבים המתגלים ומתחדשים בגיל הזה, מתפספסים ולא באים לידי ביטוי בתנועה. כך לדוגמא- המקום לפתח דיונים משמעותיים, שיח בריא על נושאים הקשורים בבירור זהות, בשאלות באמונה, בירור נושא הצניעות וכד', וכן אין מספיק מודעות והכוונה לעניין העשייה והתרומה לכלל, למרות שחניכים בגיל הזה מסוגלים לתרום בתחומים רבים, וגם מאד פנויים לכך. עשייה ותרומה לכלל יכולות להיות משמעותיות ביותר, הן מצד התרומה בפועל, אך בעיקר מבחינה חינוכית, מה שנבנה בנפש החניכים העסוקים בנתינה ובעשייה חיובית.
מטרת הפרוייקט: הארז נחשב כאחד העצים החזק והעמידים. הוא מופיע בתנ"ך כסמל לדבר חזק ועוצמתי "וַיִּתֵּן אֱלֹהִים חָכְמָה לִשְׁלֹמֹה וּתְבוּנָה... וַיְדַבֵּר, עַל-הָעֵצִים, מִן-הָאֶרֶז אֲשֶׁר בַּלְּבָנוֹן, וְעַד הָאֵזוֹב אֲשֶׁר יֹצֵא בַּקִּיר" (מלכים א' ה', ט'-י"ג); "קוֹל ה', שֹׁבֵר אֲרָזִים; וַיְשַׁבֵּר ה', אֶת-אַרְזֵי הַלְּבָנוֹן" (תהילים כ"ט ה'). ואף השתמשו בו לבניין המקדש: "הִנֵּה אֲנִי בוֹנֶה-בַּיִת לְשֵׁם ה' אֱלֹהָי... שְׁלַח-לִי עֲצֵי אֲרָזִים בְּרוֹשִׁים וְאַלְגּוּמִּים, מֵהַלְּבָנוֹן" (דברי הימים ב' ב', ג'-ז')., עד היום משמש הארז כדוגמא לדבר איכותי וחסון, כך למשל בביטוי "בחור כארז". מצד שני חז"ל הדריכו אותנו "לעולם יהא אדם רך כקנה ואל יהא קשה כארז". כלומר- ישנה מורכבות בכוחו של הארז, אשר מצד אחד יכול להוביל למקום בעייתי, לאופי עקשן וקשה, אך מצד שני- בחינוך נכון ובהכוונה ראויה, הכח הזה יכול להיות חיובי מאד, ואף לשמש כאמצעי בבניין המקדש...
המורכבות הזו משקפת בצורה מסוימת את צומת הדרכים בה עומדים חניכי השבטים מעוז ונחלה, ואנו, ב"מסלול ארז" רוצים לכוון אותם לא להיות "קשים כארז", אלא להיות כצדיק שפורח כתמר ו"כארז בלבנון ישגה..." זאת, כמובן, מתוך הבנה, שכל כוחו של הארז יונק מן האדמה, מהשורשים, (ואצל הנוער- מתוך חיבור לתורה, לקב"ה, לעם, לתנועה, לארץ וכו'), ומתגדל להשפיע טוב מעצמו לכל סביבתו. מסלול "ארז" הוא מסלול בו יהיה חבר כל חניך בשבטי מעוז ונחלה בתנועה.
איך הפרוייקט עובד? שלושה דגשים מרכזיים במסלול זה: א. לימוד ועיסוק בעומק התכנים המתבררים בגילאים אלו-
המדריכים ייפגשו עם אנשי חינוך העוסקים בגילאים אלו וידונו בשאלות הנוגעות לגיל זה: שאלות באמונה, שינויים התנהגותיים, חינוך לחברות אמת בתוך השבטים, גילוי הנשמה המיוחדת של כל חניך ועוד.
לדוגמא: משמעותה של חברות אמת, אני עם עצמי ואני מול החברה, קשרים והבדלים בין בנים ובנות, תפילה ועבודת ה', כיבוד הורים, תרומה לעם ישראל- האם בכל מחיר?!
ב. עשייה ותרומה לכלל- חברי מסלול "ארז" יישלחו למשימות של תרומה לכלל ועשייה ציבורית, בהתאם ליכולותיהם, לכישרונותיהם, וגם בהתאם למגבלותיהם. העשייה תתבצע בכל מקום בדרכים המתאימות לו והנצרכות בו, כגון:
הקמת שבט מיוחד בסניף/ התנדבות במוסד קיים בעיר/ ביישוב.
נקיון וטיפוח שטחים ציבוריים שלא מטופלים וכד'...
ב. פיתוח תחושת השייכות לקבוצה, למשהו גדול- ברמה הסניפית:
ברמה התנועתית:
מתגבשים בין הסניפים, וכמובן לנים בשטח.
מדריכים יקרים, רוצים להצטרף לפרוייקט? מוזמנים למלא את פרטיכם בטופס המצורף
|
|||||||||
|
|||||||||