• התנדבות
  • קומונרים
  • מחנה בנים
  • קומונרייותת
  • קדומים בנות
  • כפר דרום בנים
  • גב"ש בנות
  • בית אל בנים
  • נטיעות
  • נטיעות
  • באר שבע בנות

רציונל ותכנית עבודה למדריכים

למי הפרוייקט מיועד?

שבטי מעוז ונחלה (כיתות ז'-ח', גילאים 12*14)

 

למה דווקא להם?

בתוך תהליך ההתבגרות של ילדים, נראה שהתקופה של שבטי מעוז ונחלה היא צומת משמעותית ביותר,

מורכבת, ובעלת השפעה רבה על המשך חייו של הנער כאדם בוגר.

מכיוון ששבטי מעוז ונחלה הם חלק מחב"א בלבד, נראה שכוחות רבים המתגלים ומתחדשים בגיל הזה, מתפספסים ולא באים לידי ביטוי בתנועה.

כך לדוגמא- המקום לפתח דיונים משמעותיים, שיח בריא על נושאים הקשורים בבירור זהות, בשאלות באמונה, בירור נושא הצניעות וכד',

וכן אין מספיק מודעות והכוונה לעניין העשייה והתרומה לכלל, למרות שחניכים בגיל הזה מסוגלים לתרום בתחומים רבים, וגם מאד פנויים לכך.

עשייה ותרומה לכלל יכולות להיות משמעותיות ביותר, הן מצד התרומה בפועל, אך בעיקר מבחינה חינוכית,

מה שנבנה בנפש החניכים העסוקים בנתינה ובעשייה חיובית.

 

מטרת הפרוייקט:

הארז נחשב כאחד העצים החזק והעמידים. הוא מופיע בתנ"ך כסמל לדבר חזק ועוצמתי

"וַיִּתֵּן אֱלֹהִים חָכְמָה לִשְׁלֹמֹה וּתְבוּנָה... וַיְדַבֵּר, עַל-הָעֵצִים, מִן-הָאֶרֶז אֲשֶׁר בַּלְּבָנוֹן, וְעַד הָאֵזוֹב אֲשֶׁר יֹצֵא בַּקִּיר" (מלכים א' ה', ט'-י"ג);

"קוֹל ה', שֹׁבֵר אֲרָזִים; וַיְשַׁבֵּר ה', אֶת-אַרְזֵי הַלְּבָנוֹן" (תהילים כ"ט ה').

ואף השתמשו בו לבניין המקדש: "הִנֵּה אֲנִי בוֹנֶה-בַּיִת לְשֵׁם ה' אֱלֹהָי... שְׁלַח-לִי עֲצֵי אֲרָזִים בְּרוֹשִׁים וְאַלְגּוּמִּים, מֵהַלְּבָנוֹן" (דברי הימים ב' ב', ג'-ז').,

עד היום משמש הארז כדוגמא לדבר איכותי וחסון, כך למשל בביטוי "בחור כארז".

מצד שני חז"ל הדריכו אותנו "לעולם יהא אדם רך כקנה ואל יהא קשה כארז".

כלומר- ישנה מורכבות בכוחו של הארז, אשר מצד אחד יכול להוביל למקום בעייתי, לאופי עקשן וקשה,

אך מצד שני- בחינוך נכון ובהכוונה ראויה, הכח הזה יכול להיות חיובי מאד, ואף לשמש כאמצעי בבניין המקדש...

 

המורכבות הזו משקפת בצורה מסוימת את צומת הדרכים בה עומדים חניכי השבטים מעוז ונחלה,

ואנו, ב"מסלול ארז" רוצים לכוון אותם לא להיות "קשים כארז", אלא להיות כצדיק שפורח כתמר ו"כארז בלבנון ישגה..."

זאת, כמובן, מתוך הבנה, שכל כוחו של הארז יונק מן האדמה, מהשורשים, (ואצל הנוער- מתוך חיבור לתורה, לקב"ה, לעם, לתנועה, לארץ וכו'),

ומתגדל להשפיע טוב מעצמו לכל סביבתו.

מסלול "ארז" הוא מסלול בו יהיה חבר כל חניך בשבטי מעוז ונחלה בתנועה.

 

איך הפרוייקט עובד?

שלושה דגשים מרכזיים במסלול זה:

א. לימוד ועיסוק בעומק התכנים המתבררים בגילאים אלו-

  • מדריכי "ארז" יקבלו הכשרה מיוחדת הנוגעת לחינוך גילאים אלו.

המדריכים ייפגשו עם אנשי חינוך העוסקים בגילאים אלו וידונו בשאלות הנוגעות לגיל זה:

שאלות באמונה, שינויים התנהגותיים, חינוך לחברות אמת בתוך השבטים, גילוי הנשמה המיוחדת של כל חניך ועוד.

  • מדריכי "ארז" יקבלו חוברת הדרכה ובה מערכים מסודרים, עם פעולות ועם חומרי העשרה, בנושאים המרכזיים המעסיקים את חניכי השבטים.

לדוגמא: משמעותה של חברות אמת, אני עם עצמי ואני מול החברה, קשרים והבדלים בין בנים ובנות, תפילה ועבודת ה', כיבוד הורים, תרומה לעם ישראל- האם בכל מחיר?!

  • מפגשי ראש חודש

ב. עשייה ותרומה לכלל-

חברי מסלול "ארז" יישלחו למשימות של תרומה לכלל ועשייה ציבורית, בהתאם ליכולותיהם, לכישרונותיהם, וגם בהתאם למגבלותיהם.

העשייה תתבצע בכל מקום בדרכים המתאימות לו והנצרכות בו, כגון:

  • עבודה עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים, ברמת פיגור קלה עד בינונית הקמת חוג לילדים אלו/ ביקורי בית בשעות אחה"צ/

הקמת שבט מיוחד בסניף/ התנדבות במוסד קיים בעיר/ ביישוב.

  • הקמת גמ"חים שונים, או שיתוף פעולה עם גמ"חים קיימים.
  • פעילות אחה"צ בגינות ציבוריות ובשכונות- בשבת וביום חול
  • ארגון תפילות ילדים בשבת בבוקר בבית הכנסת, בסניף או בבית של משפחה.
  • תורנות סיוע למשפחות בהן האב במילואים/ האם ילדה/ ח"ו מישהו חולה, אבל וכד'.
  • מבצעי שפ"ה (שיפור פני האזור) וכד'. התנדבות בהכנת קישוטים למועדוניות, לבתי אבות, לבתי חולים וכד'.

נקיון וטיפוח שטחים ציבוריים שלא מטופלים וכד'...

 

ב. פיתוח תחושת השייכות לקבוצה, למשהו גדול-

ברמה הסניפית:

  • מפגשי ראש חודש- פעם בחודש.
  • ברצף השנתי- באירועים כגון מסיבת חנוכה, פורים, פעולות סניפיות ועוד.

ברמה התנועתית:

  • כל שנה בחודש כסליו, לאחר חודש הארגון, יצאו כל חברי "ארז" בתנועה לטיול לילי בדרך בורמה/ בנחל חברים וכד'.
  • שבתות אירוח של חברי "ארז" מסניפים שונים אצל סניפים אחרים בתנועה.
  • יומיים מיוחדים במסגרת מחנה הקיץ, בהם חברי "ארז" יוצאים אל השטח, מתנסים בניווט, מעמיקים מחשבה על נושאים משמעותיים,

מתגבשים בין הסניפים, וכמובן לנים בשטח.

 

 

מדריכים יקרים,

רוצים להצטרף לפרוייקט?

מוזמנים למלא את פרטיכם בטופס המצורף

 

*
*
*
*
*
*

דרג את הכתבהדירוג כתבה רציונל ותכנית עבודה למדריכים: 4 כוכבים
כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים
11 מדרגים
אתר נגיש
עבור לתוכן העמוד