תורה ועבודה

ג' תמוז ה'תשע''ד 07:00

הלכה- נטילת ידיים

האם מותר ליטול ידיים מכוס חד פעמית או מבקבוק?

כלל מוסכם בהלכות נטילת ידיים הוא שאת הנטילה יש לבצע מתוך כלי שיהיו בו מים בשיעור של ‘רביעית הלוג' לכל הפחות, שהוא כנפח ביצה ומחצה

(כ- 86 מ"ל). כל הנוטל בפחות משיעור זה לא יצא ידי חובה.

לגבי כוס חד פעמית העשויה מפלסטיק או קרטון, היו שרצו לומר שלכתחילה אין ליטול בה ידיים ,מפני שאינה נחשבת לכלי בר קיימא, שהרי עומדים לזורקה לאחר השימוש.

אולם למעשה ,דעת רוב הפוסקים היא שאין הבדל

אם משתמשים בכלי פעם אחת או כמה פעמים, וכיוון שגם בכוס חד פעמית משתמשים ככלי, שהרי שותים בה – דינה כדין כלי ומותר ליטול בה ידיים.

מכל מקום, משום הידור מצווה עדיף להשתמש בכלי קבוע שאין עומדים לזורקו.

מותר ליטול ידיים מבקבוק, ואף שיארך מעט זמן עד שהמים ירטיבו את

כל היד, אין בזה בעיה. עדיף שהמים יזרמו ברציפות עד שירטיבו את כל היד.

(מתוך ‘פניני הלכה', ברכות ב, ח)

 


 

דברים שבלב- תורה ועבודה

"אני אוהבת ללמוד. מגיל קטן הייתי סקרנית מאוד; כל דבר עניין אותי. אהבתי לפתור כל מיני בעיות מורכבות שהצריכו מחשבה.

כשחזרתי בתשובה היה לי חשוב מאוד למצוא ביהדות את המזון הרוחני לצורך הזה שבי; לחקור, ללמוד ולהעמיק. 

למזלי, פגשתי מורה רוחני מצוין וחבורה נהדרת שחשפה בפניי את העומק והיופי שביהדות. בדיוק מה שהייתי צריכה.

גיליתי את העומק שבתורה על רבדיה ועומקיה השונים: למן הפשט ועד לחכמת הקבלה. גיליתי שהתרבות שלי בכלל לא שטחית כמו שסיפרו לי..." 

 

***

"המוזיקה והספרים היו תמונת הרקע שליוותה את גיל הנעורים שלי. יש בי רגישות כזאת, ואני אוהבת להרגיש שמשהו נוגע לי בלב – יצירה מוסיקלית או ספרותית ברמה גבוהה.

התכונה הרגשית הזאת שבי גרמה לי להימשך גם לכל הקטע הרוחני. הייתי הולכת לכל מיני מסיבות ניו-אייג'יות, למדתי יוגה, אנרגיות ודברים בסגנון הזה.

כשהתחלתי להתקרב ליהדות ממש קיוויתי שהצורך הזה שבי יקבל את המענה שלו. לשמחתי ולמזלי, חברה שלי, שבזכותה התקרבתי, לימדה אותי על המקום של התפילה ביהדות.

למדתי גם על המקום הגדול של השירה, הניגון והריקוד. הרגשתי שקיבלתי בדיוק את המזון הרוחני שהייתי זקוקה לו".

 

***

בכל אחת ואחד מאתנו יש שני מרכזי כוח – המוח והלב. המוח הוא מי שמניע אותנו ללמוד, לעיין, לבחון כל דבר מצדדיו השונים, לשאול ולהעמיק.

אי אפשר בלעדיו, הוא חלק בלתי נפרד מאתנו. הלב הוא מרכז הרגש. כשמשהו עמוק נוגע בנו, הוא נוגע בלב. וגם הלב הוא חלק בלתי נפרד מאתנו.

חשוב שכל אחד מהמוקדים האלה שבנו יקבל גם את המענה הרוחני שמתאים לו.

היופי בתרבות היהודית הוא ששני הצדדים הללו מקבלים את המענה המתאים להם; עבודת ה' כוללת גם את השכל וגם את הרגש.

ג ם לימוד והעמקה וגם תפילה, שירה וריקוד. אם לא ניתן מענה מתאים בעבודת ה' לשתי המשיכות האלה שקיימות בנו, הן יישארו רק ברמת החולין;

נחפש דברים 'מעניינים' אבל נמוכים, נחפש ריגושים רדודים.

בחופש אנחנו יכולים לבחור מה מתאים לנו. החופש הוא זמן מצוין לגלות מחדש את החיבור הרוחני שלנו לתרבות של עבודת ה' – גם בשכל וגם ברגש.

 


 

שו"ת באמונה- ריבוי מצוות

למה יש כל כך הרבה מצוות?

כדי לשמור על הבריאות, אתה חייב לעצור להפסקת אוכל. כדי שהגוף שלך יוכל לתפקד כמו שצריך, אתה חייב לתדלק אותו בארוחה טובה.

לחם עם שוקולד זה טעים, אבל ממש לא מספיק. אדם בוגר זקוק למאכלים מגוונים שיספקו את כל הצרכים של הגוף המפותח שלו; פחמימות, חלבונים וויטמינים וכד.'

בדיוק כמו הגוף, גם הנפש שלנו משוכללת מאוד, ולכן גם מורכבת מאוד .כדי לתקן אותה ברצינות, אתה חייב לתת מענה לכל החלקים שלה. צריך לטהר את המחשבות ולזכך את המידות.

להיות חבר טוב; להיות עובד נאמן במפעל; להיות אימא מסורה ,שמחנכת את הילדים בשמחה ובאהבה.

הנפש שלנו זקוקה למצוות מכל מיני סוגים ,כדי שנוכל לעבוד את ה' בכל מקום ובכל זמן.

כדי שהאמונה שלנו לא תלך לאיבוד בשום מצב, יש לנו חיזוקים קבועים בכל יום ובכל שבוע. עם מבחר כזה של מצוות, הנפש שלנו תהיה תמיד חזקה ויציבה.

"רצה הקדוש ברוך הוא לזכות את ישראל, לפיכך הרבה להם תורה ומצות."

דרג את הכתבהדירוג כתבה תורה ועבודה: 5 כוכבים
כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים
1 מדרגים

עוד בלימוד 'חופשי בארצנו'

אתר נגיש
עבור לתוכן העמוד