הרב מרדכי אליהו

ז' תמוז ה'תשע''ד 07:00
הרב מרדכי אליהו

הלכה- מה מברכים על מיץ פירות?

על מיצי פירות, כגון מיץ תפוזים ומיץ גזר, מברכים ‘שהכול'. אפילו הם טהורים ללא תערובת מים, ואפילו נותרו בהם חלקיקי פירות,

הואיל ונשתנו כל כך, עד שממאכל הפכו למשקה, איבדו את ברכתם המקורית וקיבלו את הברכה הכללית – ‘שהכול.'

הפרי היחיד שלא ירד ממדרגתו לאחר שנסחט הוא הענב, שלאחר הסחיטה נתעלה למדרגת יין ותיקנו לו ברכה מיוחדת – ‘בורא פרי הגפן.'

גם כאשר המיץ יצא מהפרי באופן טבעי, כמו למשל דבש שזב מן התמרים, או מיץ שנתקבץ בתוך מלון, או חלב קוקוס,

כיוון שהוא משקה – מברכים עליו ‘שהכול. 'כל זה דווקא במצב שהמשקה הופרד מהפרי,

אבל האוכל את הפרי ותוך כדי אכילתו או בסוף אכילתו רוצה לשתות את המיץ שיצא ממנו, כיוון שהמשקה טפל לפרי, נפטר בברכתו. לכן האוכל אשכולית ובירך עליה ‘העץ',

יכול לשתות אחר כך מהמיץ שנתקבץ בתחתית הצלחת, מפני שהוא טפל לפרי, ונפטר בברכת ‘העץ' שבירך על האשכולית.

(מתוך ‘פניני הלכה', ברכות ח, טו)


 

סיפור לשבת- אביהם של ישראל – הרב מרדכי אליהו

לפני קצת למעלה משנתיים, בנסיבות מסוימות הגיע הרב אליהו

זצ”ל לביתי בגבעת שמואל, וישב בסלון ביתי קרוב לשעה. דומני שבאותה

שעה לא רק כל בני ביתי רעדו מהתרגשות על הזכות הגדולה, אלא שגם קירות הבית רעדו.

שוחחנו ביחידות על כמה נושאים אישיים וציבוריים ,וכרגיל – בקושי הצלחתי לנשום מגודל האיש, המעמד והדברים שאמר לי.

לקראת סיום הפגישה, נכנסה לביתי אישה אחת ששמעה שהרב אליהו זצ”ל נמצא בביתי. היא ביקשה להיכנס ולבקש מהרב משהו דחוף.

היא חיכתה ליד הדלת וכשהרב עמד לצאת, היא ניגשה אליו בבכי ובדמעות, וביקשה ממנו על עניין משפחתי מסוים הקשור לבת שלה, ולענייני הריון לא פשוטים.

היא עמדה דומעת לפני הרב, סיפרה לו במה העניין, וביקשה ממנו ברכה לבתה .

הרב שמע, עצם את עיניו, שאל אותה לשמות הבת, בעלה וההורים, עצם את עיניו לכמה שניות, ואז אמר: “בן זכר בקרוב”, ויצא מהבית.

לא חלפו ימים רבים, ואותה אישה נכנסה להריון, ולאחר תשעה חודשים נולד בן זכר בריא ושמח.

עוד זכיתי לבשר לרב את הבשורה הזו ולהתייעץ עמו לגבי השם שיינתן לתינוק.

לימים, לאחר שסופר לאם על ברכתו של הרב זצ”ל, היא בדקה לאחור וגילתה שהיא הרתה באותו הלילה שבו ביקר הרב בביתנו ובירך הלכות אותה.

אלו העובדות שראיתי מול עיניי. לא משמועות רחוקות ולא מסיפורי חסידים.

קטונתי מלהבין במהלכים שמימיים או בעולמות קבליים, אבל את מה שראיתי לנגד עיניי לא יוכל איש להכחיש.

כל עוד היה הרב זצ”ל אתנו, חשנו שכוחו וזכויותיו עומדים כחומה להגן על הכלל ועל הפרט.

הרגשנו שאנו זוכים לראות לנגד עינינו מקובל גדול ואיש אלוקים. הרגשנו וראינו מה זה גדול בתורה, במידות, באהבת אדם וישראל, ומגדולי המקובלים שבדור.

הרגשנו מה היא התבטלות לתלמידי חכמים גדולים.

לא במקרה ולא בחינם רבבות רבבות פקדו את ביתו ואת לשכתו 42 שעות ביממה במשך עשרות שנים כדי לקבל את ברכתו ועצתו.

לא במקרה ולא בחינם צעדו אחרי ארונו רבבות רבבות של יתומים מדמות של מנהיג, גדול בתורה, רב ואב.

(מדבריו של אבי רט על הרב מרדכי אליהו)

 


 

תולדות חיים וסיפורים- הרב ישראלי זצ"ל- האוהל והמשכן

לפעמים דווקא הרחוקים ביותר מסוגלים להבחין ביופי ובעוצמה שקיימים

בעם ישראל. בפרשת השבוע אנו שומעים דברי שבח מדהימים דווקא ממי שהיה

מגדולי השונאים של ישראל – בלעם הקוסם המרושע. נתבונן באחת הברכות

המיוחדות ששם ה' בפיו: "מה טובו אהליך, יעקב, משכנותיך, ישראל ."

מהו האוהל ומהו המשכן? האוהל, מקום המגורים, הוא משל ורמז לקדושת המשפחה הישראלית, לחיי הצניעות, הפשטות והטהרה שאפיינו וייחדו מאז ומתמיד את עם ישראל.

בנות ישראל הצדיקות בכל הדורות היו מוכנות למסור את הנפש לבל תחולל צניעותן וטהרתן.

מתעצומות נפש כאלה קשה מאוד להתעלם, ואכן בלעם מתפעל מכך ומתרשם עמוקות.

ומהו המשכן ? המשכן ,המקום המקודש, הוא סמל לעבודת ה' – לתפילה, ללימוד תורה, לחיים של קדושה ועומק רוחני.

שני הערכים האלה - קדושת הבית וקדושת המשכן - משפיעים זה על זה .

רק מי שמקדש את חיי היום יום, מתרחק מתרבות רעה, מגסות, מפריצות וממידות מקולקלות, הוא יוכל לשמור על שלהבת הקודש של אהבת ה' ושמחה בעבודת ה'.

וכן מהצד השני – מי שעובד את ה' ברצינות ובאהבה יזכה לטהר ולתקן את המידות, להתרחק מתרבות זרה ורעה.

חיי הצניעות והטהרה המיוצגים באוהל משפיעים על חשק עבודת ה' – זהו המשכן;

וכן התפילה, הלימוד והשמחה בעבודת ה' המיוצגים במשכן מקרבים אותנו אל האוהל – הצניעות והטהרה.

דרג את הכתבהדירוג כתבה הרב מרדכי אליהו: 0
כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים
ללא מדרגים

עוד בלימוד 'חופשי בארצנו'

אתר נגיש
עבור לתוכן העמוד