הגדר הטובה

ח' תמוז ה'תשע''ד 07:00

הלכה- ערך לימוד תורה - א

המצווה החשובה ביותר בתורה היא ללא ספק מצוות תלמוד תורה.

חז"ל אמרו ששקולה מצוות תלמוד תורה כנגד כל שאר המצוות, וכן אמרו ששכרה של מצוות תלמוד תורה שקול כנגד שכרן של כל המצוות.

למעמדה העליון של מצוות תלמוד תורה ישנן שתי סיבות עיקריות .

ראשית, בלא לימוד אי אפשר לקיים את המצוות .שנית, מעלתה הרוחנית היא למעלה מכל שאר המצוות. ונבאר יותר:

דבר ברור הוא שללא ידיעה ברורה של כללי המצוות ופרטיהן אי אפשר לקיים את מצוות התורה, ועל כן ישנו הכרח שכל יהודי ידע את כל יסודות המצוות .

זהו שאמרו חכמים: "גדול התלמוד שמביא לידי מעשה."

נוסף על כך ,לימוד התורה הוא המצווה הרוחנית ביותר, ועל כן מעלתה למעלה מכל שאר המצוות.

האדם מורכב מגוף ונשמה. כל המצוות המעשיות שבתורה מתקיימות בגוף וקשורות לדברים שבעולם הזה, הגשמי.

לעומת זאת מצוות תלמוד תורה נעשית במחשבה, ועל כן היא המצווה הרוחנית ביותר ,ובאמצעותה באה הנשמה לידי ביטוי מלא .

(מתוך ‘פניני הלכה', ליקוטים א' פרק א, א)

 


 

דברים שבלב- הגדר הטובה

"אף פעם לא הבנתי למה צריך את החומה הזאת. חומה גדולה ומבוצרת הקיפה את ירושלים, עיר הולדתי.

כדי לצאת החוצה היית צריך לצאת דרך שער העיר. בלילה השערים היו ננעלים. לעתים הייתי מרגיש קצת מחנק.

למה לא להוריד את המחיצות? למה להיות מוגבלים? לא הבנתי את פשר הדבר עד שהתחיל המצור.

מאות אלפי לוחמים רומאים אכזריים הקיפו את העיר בחרבות וכידונים, מאיימים להרוג ולכלות את כל מי שיצא משערי העיר.

פתאום הבנתי שהחומה הגבוהה מגינה ומצילה. שהגבול הברור והמוצק נותן חיים.

ביום י"ז בתמוז, הכול השתנה. המצור הצליח והובקעה העיר. עד שזה קרה יכולתי ללכת חופשי, בלי להרגיש שאיזה רומאי מאיים על חיי.

היינו בפנים, אמנם היה חסר אוכל ולא היו הרבה מים, אבל היינו חופשיים. היינו אחראים לגורלנו בלי שגורם נוכרי וזר יקבע לנו איך לחיות ומה לעשות.

ברגע שהוסרו הגדרות, ברגע שהובקעה החומה – התחיל עידן חדש. רבים לא שרדו בקרב הקשה, ואלו שכן – הפכו לעבדים נרצעים.

זו אחת הסיבות לכך שיום זה נקבע ליום אבל. יום שבו נפרצה החומה והרומאים פרצו פנימה לתוך העיר".

 

***

גם בחיינו אנו ישנן חומות שסוככות ומגינות עלינו. המצוות עומדות עלינו כחומה בצורה ואינן מאפשרות לטומאה להיכנס פנימה.

לעתים איננו מבינים למה צריך חומות כה גבוהות. העולם בחוץ נראה חופשי ומשוחרר, ולמה צריך להישאר 'בעיר העתיקה', בנשמה הקדושה?

האמת היא שיש הרבה 'רומאים' קטנים שרוצים לחדור לתוכנו. גאווה, כעס, תאווה, מידות רעות, מראות וקולות שאינם צנועים.

ברגע שהם ייכנסו – אנחנו נאבד את החירות. החומה, חומת התורה והמצוות, מגינה עלינו. שומרת על החופש הפנימי שלנו.

מאפשרת לנו להתהלך בחופשיות ולהיות מי שאנחנו באמת. הנשמה הטהורה שבתוכנו יכולה להאיר כאשר היא המולכת ומנחה את האדם ולא הגוף ותאוותיו.

בחופש הגדול הדבר בולט עוד יותר. חייבים לשים גבולות ברורים כדי לא לאבד את החירות הפנימית.

להחליט מה סדר היום שלנו. מתי קמים. מה עושים. להתבצר מאחורי חומה. רק גבולות ברורים נותנים חופש. נותנים חיים.

 


 

שו"ת באמונה- עול מלכות שמים

אני לא מתחבר למצוות. יותר מדי דרישות ופרטים, זה די מייבש.

מה אפשר לעשות?

כשחז"ל תיקנו את סדר התפילה, הם קבעו להגיד את פרשיות ‘שמע ישראל '

ו'ואהבת' לפני ‘והיה אם שמוע'. הטעם הוא כדי "שיקבל עליו עול מלכות שמים תחילה, ואחר כך יקבל עליו עול מצוות".

כשהיהדות הופכת לאוסף של חוקים ,זה באמת מכביד. כשכל הזמן מזכירים לך רק מה אסור לעשות, ומה חייבים לעשות, זה בהחלט מטריד.

לכן לא מספיק לקיים את המצוות. צריך קודם כל לברר לעצמנו, במי אנחנו בדיוק מאמינים? מה הקשר בינינו לבין ריבונו של עולם?

בשביל מה הוא נתן לנו את התורה? למה אנחנו צריכים למלא את רצונו ?

זה נקרא לקבל ‘עול מלכות שמים ,'ללמוד את הבסיס והיסוד של האמונה.

נוסף לזה, צריך גם לקבל ‘עול מצוות ,'לקיים את ההלכה. אין זה אומר שאנחנו פטורים מלקיים מצוות עד שנהיה מאמינים גדולים, ממש לא.

אבל זה מגדיר לנו את היחס למצוות. אם אתה מעריך את ההורים שלך וסומך עליהם ,יהיה לך קל יותר להקשיב להם, גם אם אתה לא מסכים אתם בכל דבר.

כשתוכל לתת אמון בה' ולהיות בטוח שהוא רוצה רק בטובתך, תוכל גם להזדהות עם המצוות.

 

דרג את הכתבהדירוג כתבה הגדר הטובה: 0
כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים
ללא מדרגים

עוד בלימוד 'חופשי בארצנו'

אתר נגיש
עבור לתוכן העמוד