כיוון דרך

י' תמוז ה'תשע''ד 07:00

הלכה- מה עושים בחופש?

החופש הוא זמן לנוח, להירגע, לשמוח, לצאת לטיולים, לאגור כוחות .

אולם ישנם כמה כללים שיש לשמור עליהם:

תפילה – גם בימי חופש, צריך להקפיד להתפלל כראוי: שלוש תפילות ביום ,במניין (הבנות יכולות גם הן לבוא למניין, או להתפלל בביתן ברצינות הראויה) .

מצוות התפילה תלויה גם בזמן .צריך לשים לב ללוחות, שלא נעבור את זמן התפילה. צריך לדאוג לומר קריאת שמע לפני סוף זמן קריאת שמע.

אם לא עשינו כך – הפסדנו מצווה מן התורה! לכתחילה, ראוי להגיע לקריאת שמע שבתוך התפילה לפני סוף זמן קריאת שמע, כדי לומר קריאת שמע וברכותיה בזמן.

חשיבות התפילה נובעת גם מעצם מצוות התפילה, אבל יש בה חשיבות מיוחדת בכל יום, ובמיוחד בימי חופש.

פתיחת היום בתפילה נותנת את אותותיה על היום כולו. מי שמתפלל כראוי – כל יומו נראה אחרת .

(המשך מחר)

 


 

דברים שבלב- כיוון דרך

הסתכלתי עליו ופשוט לא האמנתי. יהודי דתי, נכנס למסעדה שבה אשתי ואני ישבנו, ופשוט זלל מכל הבא ליד.

מה הוא לא הזמין? שלושה סוגי מרקים, שני סוגי דגים, בשר עוף ובשר בקר, בשר אווז ופרגית צלויה. הוא פשוט לא הפסיק לאכול...

"מה את חושבת על ההתנהגות של הזללן במסעדה?", שאלתי את אשתי כשיצאנו מהמסעדה.

"אני לא רוצה לשפוט אותו באופן אישי", אמרה בזהירות. "אולי הוא היה רעב במיוחד.

אבל עלו לי בראש דברי הרמב"ן על נבל ברשות התורה, שיכול להיות שאדם לא עבר שום עברה, שאכל אוכל כשר למהדרין, אבל הוא נקרא נבל".

"גם אני חשבתי על כך", השבתי. "התורה לא רק מצווה אותנו לעשות מעשים מסוימים ולסמן 'וי'.

היא רוצה שנבין מה הכיוון שלה, איך היא רוצה שנחיה, מה הערכים שיאירו את חיינו.

הרמב"ן מסביר שהתורה ציוותה שלא נאכל מאכלים מסוימים כדי לומר לנו שלא נלך אחר תאוות האכילה.

אדם שזולל ללא הפסקה אינו מבין לְמה התורה רוצה לחנך אותנו. התורה בשבילו היא עול מעיק שברגע הראשון שהוא יכול הוא מנסה להשתחרר ממנו".

"נראה לי שאדם כזה מרגיש חנוק", הוסיפה אשתי. "מי שמבין את העולם הנפשי שהתורה מכוונת אליו ומנסה להתחבר אליו – מרגיש הרבה יותר הזדהות ושמחה".

 

***

הדבר נכון בכל התורה כולה. למשל, בהלכות צניעות. התורה ובעקבותיה חז"ל נתנו לנו הדרכות מדויקות איך להתנהג בינו לבינה ואיך להתלבש.

אבל ההלכה אינה רוצה שנישאר רק בפרטים ההלכתיים. היא רוצה שנבין שהחיים שלנו צריכים להשתנות.

שנהפוך לצנועים ועדינים יותר. שעיקר המבט שלנו על החיים יהיה מופנה פנימה. שלא נתייחס לבני המין השני רק בצד החיצוני.

מי שאינו מבין את הכיוון הזה – מרגיש שההלכה מגבילה אותו. הוא רוצה להישאר במקום שבו הוא נמצא ולא להתרומם.

המצוות נראות לו כמכבידות, והוא מנסה כמה שיותר להשתחרר מהעול הזה.

לעומת זאת, אם נבין שהמצוות באו לחנך אותנו ולהראות לנו את הדרך לחיות חיי אושר – נקיים אותן בשמחה.

ייתכן שעדיין יהיה קשה לקיים חלק מהמצוות, אבל אלו כבר קשיים של אהבה. נתחיל לחוש את העדינות והמתיקות של חיי צניעות וקדושה.

 


 

שו"ת באמונה- חז"ל מפרשי התורה

איך חז"ל ידעו לפרש את המצוות שבתורה? מי אמר שהפירוש שלהם נכון?

הרמב"ם כותב ש"כל מצווה שנתן ה' למשה רבנו, נתנה לו עם פירושה ."חז"ל לא המציאו פירוש משלהם, אלא ה' בכבודו ובעצמו נתן לנו את הפירוש.

הרי את התורה שבכתב אי אפשר בכלל להבין. מה זה "לטוטפות בין עיניך"? איך נראית "ציצית"? מה הגודל של הסוכה?

כדי שנוכל לקיים את התורה, ה' נתן לנו גם ‘תורה שבעל פה' ביחד עם ה'תורה שבכתב.'

התורה שבעל פה היא הפירוש של התורה שבכתב, והיא מסבירה לנו איך מקיימים בפועל את המצוות.

לכן הרמב"ם מוסיף ש"הפירושים המקובלים ממשה אין מחלוקת בהם בשום פנים". אבל חז"ל לא הסתפקו בזה.

הם רצו להראות שגם בתוך התורה שבכתב יש איזשהו רמז שמסביר את מה שכתוב בה.

לכן חז"ל התאמצו לדרוש את הפסוקים, ולמצוא בהם את הפירוש של המצוות .דרשות חז"ל

זהו מפעל עצום של חיבור התורה שבכתב עם התורה שבעל פה.

חז"ל הראו שכל הפירוש של התורה שבעל פה נמצא באופן סמוי בתוך הפסוקים עצמם.

אם למישהו היה פקפוק במסורת של התורה שבעל פה, חז"ל המחישו לנו שה' נתן לנו את שני חלקי התורה יחדיו.

דרג את הכתבהדירוג כתבה כיוון דרך: 0
כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים
ללא מדרגים

עוד בלימוד 'חופשי בארצנו'

אתר נגיש
עבור לתוכן העמוד