גלגל המתהפך בעולם

י"ד תמוז ה'תשע''ד 07:00

הלכה- בקשות אישיות בתפילה

האם מותר להוסיף בקשות אישיות בתפילה?

בנוסח התפילה כללו אנשי כנסת הגדולה בחכמתם וברוח קודשם את כל השאיפות האידיאליות של עם ישראל,

ודקדקו בכל מילה ומילה עד שתיקנו נוסח מושלם שעל ידיו יכולה הנשמה הישראלית להשתפך לפני בוראה.

אף על פי כן ,אם ירצה אדם להוסיף בקשות משלו בברכות האמצעיות – רשאי, אבל בשלוש הברכות הראשונות שנועדו לשבחי ה' ובשלוש האחרונות שנועדו להודאה אסור לערב בקשות פרטיות.

הבקשות האישיות שאפשר להוסיף בברכות האמצעיות צריכות להיות מעין עניינה של הברכה.

למשל, אם היה לו חולה בביתו, יכול לבקש עליו בברכת ‘רפאנו' וכד .'בברכת ‘שומע תפילה' אפשר לבקש את כל סוגי הבקשות.

כשיבוא להוסיף בקשה משלו, יפתח קודם בנוסח הקבוע, ולפני שיחתום את הברכה יוסיף את בקשתו.

רק שמותר לאדם לבקש בקשות אישיות בתפילה, אלא שלדעת רבים אף רצוי שהמתפלל יוסיף בקשות משלו, מפני שהתפילות האישיות יוצאות מעומק הלב ומעוררות את הכוונה.

אלא שרצוי לא להאריך בבקשות פרטיות בתוך התפילה מפני שעיקר נוסח התפילה מכוון לענייני הכלל .

(מתוך ‘פניני הלכה', תפילה יז, יא)

 


 

סיפור לשבת- גלגל המתהפך בעולם

מה גרם לצאר הרוסי למתוח מסילת ברזל באורך 8 , 500 ק”מ המוליכה ל... שומקום?

יום אחד בהיר, בשנת 1905 , התעורר הצאר הרוסי ובלבו חלום מסוג החלומות שרק רודנים אגואיסטים שסובלים משיגעון גדלות מסוגלים לחשוב עליהם ברצינות:

הוא החליט לסלול מסילת ברזל שתחצה את מלוא אורכה של רוסיה, ממערב למזרח ,מרחק של למעלה מ- 8 , 500 ק”מ. לאן תוליך המסילה? לשומקום.

באותן השנים היה חלקה המזרחי של רוסיה נטוש ושומם כמעט לחלוטין. היה זה חבל ארץ המכוסה ברובו בשלג נצחי,

והיחידים שהסתובבו בו היו קומץ רועי בקר ובני שבטים מקומיים שחיו בתוככי יערות העד.

סלילת המסילה נחשבה למעשה של איוולת גמורה. סכומי עתק הושקעו ורבבות פועלים הועסקו בתנאים קשים מנשוא,

וכל זאת כדי למתוח מסילה למקום נידח שבו אין בה צורך כלל. אכן ,האיוולת בהתגלמותה.

חלפו 35 שנה, מלחמת העולם השנייה פרצה במלוא עוזה, גרמניה הנאצית החלה לכבוש מדינות בזו אחר זו,

ולמדינת ליטא נקלעה קבוצה של כמה אלפי יהודים שחיפשו נואשות אחר נתיב מילוט מיבשת אירופה.

שני בחורי ישיבה ששהו באותה שעה בווילנה ]בירת ליטא[ החליטו לנסות את מזלם אצל סמפו סוגיהרה, הקונסול היפני ששהה בעיר.

הם פנו אליו וביקשו אשרת מעבר בארצו הרחוקה.

סוגיהרה הבריק את בקשתם לטוקיו וכעבור שעות אחדות קיבל תשובה שלילית. סוגיהרה זימן את הבחורים למשרדו, הראה להם את המברק ,

ואז הודיע להם בשקט שהוא עומד לתת להם אשרות למרות שהדבר מנוגד להוראות שקיבל.

 


 

קנאי אמתי- הרב ישראלי זצ"ל, תולדות חיים וסיפורים

בפרשת השבוע אנחנו נפגשים עם דמותו של פנחס. פנחס מקנא לה '

ופועל בצורה תקיפה ולא מתפשרת כלפי המעשה החמור שנעשה במחנה

על ידי אחד ממנהיגי העם. מה אנחנו חושבים על מעשה שכזה? מהו המקום של הקנאות בחיינו, והאם זוהי מידה חיובית שרצוי לאמץ?

התשובה לשאלות הללו איננה חד משמעית – השאלה היא באיזו קנאות מדובר. יש קנאות שלילית ;

קנאי כזה מקנא למשל כי הוא שקוע רק בעצמו, הוא משוכנע שהוא הכי צודק ,הכי מבין, ולכן – כל מי שלא חושב כמוהו, הרי שראוי לפגוע בו.

אך יש גם קנאות אחרת לגמרי; קנאות שנובעת מהדאגה הכנה לחיי הציבור.

מה שחשוב למקנא הזה הוא לא הוא בעצמו, ולכן גם לא מעסיק אותו מה יכתבו עליו בעיתון ואיזו כותרת הוא יקבל באתרי החדשות.

מה שמעסיק אותו זוהי האמת ורק האמת .

הוא לא מוטרד מהפגיעה האישית שהוא חש אלא מהפגיעה בציבור. למשל ,כשמישהו מזלזל ברב, צוחק ומלגלג עליו, כאן אין מקום לסובלנות ולסבלנות .

כאן יש להגיב בתקיפות ובצורה ברורה – צריך למחות ולהביע כאב, צער ואי הסכמה. כי מעשה שכזה לא פוגע רק באדם אחד אלא בכולנו...

אז גם אם קנאות בדרך כלל איננה רצויה, לפעמים גם לה יש מקום ,והיא אפילו מביאה לשלום.

דרג את הכתבהדירוג כתבה גלגל המתהפך בעולם: 0
כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים
ללא מדרגים

עוד בלימוד 'חופשי בארצנו'

אתר נגיש
עבור לתוכן העמוד