אליטיזם, אחדות וריבוי סניפים

שאלה:

 

שלום:)

אני הרבה זמן מבררת את האידאולוגיה של תנועת אריאל ששונה כביכול בשינוי מהותי מתנועות נוער אחרות דתיות לאומיות. והשאלה שלי היא אם אנו מאמינים שכל עמ"י צריך לעלות רמה של קדושה ומי שצריך להוביל את זה זה הציונות הדתית אז מדוע לפני 34 שנה אנו התפלגנו מהתנועה המרכזית של הציבור- בני עקיבא.

אני מאוד מקווה שתשובתכם לא תהיה כי הם לא רצו שנהיה חלק מהם בגלל שדרשנו לחיות את התורה בשלמות כיוון שזו זריקת אחריות ואני אינני מחפשת אשמים.

האם מטרתנו היא לעלות רק את האליטה או אפילו חלק מסוים של העם או את כולו? אני מאוד מקווה שתשובתכם תהיה את כולו. ואם כן כיצד בצורה כזו נגיע למטרה? בצורה של התבדלות הרי נעלה רק את הטובים בעם.

ואל תענו לי שהנה אנחנו יוצאים מידי פעם לתרום ממרום מושבינו לעם לדוג בחנוכה במסע מושבות. כי להעלות את העם מדרגה רוחנית זה להפגש איתו יום יום שעה שעה ולא לבוא לבקר במסעות נתינה..

אני לא מבינה למה לפני 34 שנה למרות שתנועת בני עקיבא לא הסכימה לקבל אותנו בדרכנו לא נלחמתם ואפילו 20 שנה ע"מ שתצליחו לקדם את התנועה כתנועה ולא את החברה הטובים ולפרוש מהתנועה. אני מניחה שאם באמת כך הייתם עושים אולי כיום תנועת בני עקיבא הייתה נפרדת ונמצאת במקום הרבה יותר טוב מבחינה רוחנית ולא מידרדרת כך. חברה שלי מדריכה בבני עקיבא ובישוב שלה הקימו לא ממזמן אריאל והיא אמרה לי אני יודעת שהארבע בנות האיכותיות שלה בשבט ילכו לשם והמצב הדתי בשבט ירד מאוד ותשתנה האווירה. ואני לא מבינה למה היה צריך להקים את הסניף אריאל שם? סניף בני עקיבא שם הוא טוב, נפרד, ודוס אז למה להבדיל את ה"טובים" מהפחות??? האם זה נכון לקחת את החברה הטובים ולהעצים אותם ולשכוח משאר העם??

ונכון שהיום המצב בבני עקיבא היסטרי אז באמת לא הייתי רוצה להיות חלק מתנועה כזו.. ואני לא אגזים אם אומר שהמצב הזה נוצר בעיקר בגללנו...ואולי זה לא חכמה כזו גדולה לבנות תנועה ערכית רק מהחברה הטובים ולשכוח משאר העם...אולי את הקדושה בנו העלינו, אבל איפה כל העם??

 

ושאלה אחרונה לסיום האם אתם חושבים שבמצב כזה שמאוד קשה לי עם האידאולוגיה של התנועה אני יכולה להמשיך להדריך בה? או שעלי לצאת מההדרכה?

ח, מדריכה.

מדריכה יקרה שלום,

שאלתך בנויה מחלקים רבים. אשתדל בתשובתי להקיף את הכל בעז"ה.

בואי נעבור על זה בשלבים.

1. עניין האחדות בעם

תנועת אריאל הוקמה לפני 34 שנים.
התנועה הוקמה בהתחלה כדי לתת מענה לחבר'ה שרוצים תנועה נפרדת. את יכולה לומר על זה שזה לא אחדות, שזה התבדלות וכו'. מה שאני יכולה לומר לך על זה שזאת ראיה לא נכונה של המציאות.

מכאן אשמח שתקראי בעיון ובראש פתוח ולא ברוח של אנטי.

אני רוצה להמשיל את זה לסיפור מגדל בבל. בסיפור מגדל בבל כתוב לנו "ויסעו מקדם"- החבר'ה שיקראו בפינו בעתיד "דור הפלגה" נוסעים מקדם ומתיישבים בבקעה. שם הם ממציאים את הלבנה ומתחילים לבנות וליצור ממנה בתים ומתחילים לעזוב את המערות ואת חיי הנוודות.
אנשי הדור הזה הרגישו תחושת עליונות כ"כ גדולה על ההמצאה שלהם שליבם התמלא בפחד שמה הם יום אחד יתפזרו ויהפכו לשונים זה מזה "פן נפוץ".
אז מה הם עושים? בונים מגדל וראשו בשמיים. מטרת המגדל היתה לאחד אותם סביב רעיון מסויים. [והוא: להלחם נגד האלוהים שהביא עליהם את המבול].
המדרש מספר שמה שקרה במהלך הבניה של המגדל הוא שאם נפל אדם מן המגדל ומת לא היו האנשי הדור מצטערים ואומרים "לא נורא, יש לנו עוד הרבה כאלה" אך אם היתה נופלת לבנה מן המגדל היו כולם מתאבלים עליה. הקב"ה ראה את המצב המקולקל הזה והחליט לבלול את שפתם וכך הם יפוצו על פני האדמה.

הקב"ה לא אהב את ההתאחדות הזאת. ולמה? מה רע בזה שהם מאוחדים? שהם פועלים ביחד? אומר המדרש: כיוון שזו איננה אחדות. זה אחידות. זה לגרום לכולם לעשות אותו הדבר ולהראות אותו הדבר ולחשוב אותו הדבר. אין חשיבות לפרט. רק לכלל. סופה של אחידות כזאת היא לרמוס. [דוגמה טובה לכך היא הנאצים להבדיל.]

אז בתור התחלה, התנועה קמה כי היה חלק גדול בעם שדרש מענה תורני יותר ומתוך כך גם נפרד. ואם לא היתה זו תנועת אריאל שקמה ונותנת את המענה, אני מבטיחה לך שהיתה קמה תנועה אחרת ועושה את אותו הדבר.

לכל אחד דרוש המענה שלו. אם אנחנו לא נותנים לכל אחד להתנהל עפ"י הצרכים שלו זה דיקטטורה. זה לגרום לכולם לעשות אותו דבר ולהיות חייבים לחשוב אותו דבר. זה להיות דור הפלגה. זה לא מה שבקב"ה רוצה מאתנו. הוא רוצה שנהיה מאוחדים. הוא לא רוצה שנהיה כפילים אחד של השני.

אז אם זה לא אחדות, אז מה כן?
אחדות זה לדעת שמולך עומד יהודי שחושב אחרת ממך ועדיין לאהוב אותו באמת ובתמים.
אם נשווה את זה לעניין התנועות-זה ששבטים בין התנועות יהיו מסוגלים לפרגן אחד לשני ולא יריבו ויקללו על רקע תנועתי.

וזאת הסיבה שתנועת אריאל "התפלגה" מבני עקיבא.

 

2. פתיחת סניפים במקומות בהם קיימים סניפים מתנועות אחרות

מכאן נגזרת גם התשובה לשאלת פתיחת הסניפים במקומות בהם יש כבר סניף אחר.
תנועת אריאל פותחת סניף איפה שמבקשים ממנה. איפה שיש רצון. היא לא מקימה סניפים סתם כי היא רוצה 'להשתלט'. אם ביישוב מסויים לא ייפתח סניף חדש "כדי לא לפלג את הנוער/היישוב" אני מודיעה לך שיהיה קרע גדול יותר.
אני באמת מאמינה שאם כולנו היינו טיפה יותר בוגרים [גם המבוגרים, וגם אנחנו הנוער] ומבינים ש"אלו ואלו דברי אלוקים חיים" ואין פה קרע אלא ניתנת אפשרות בחירה לכל אחד לעשות את מה שמתאים לו. את לא יכולה להכריח שליש מן האוכלוסיה לשלוח את הילדים שלהם לסניף שלא מתאים לדרך החינוכית שלהם בבית. זו כפיה. זה לא אחדות. אין פה שום טיפול בקרע הלאומי.
אם היינו מבינים את זה יודעים לנהוג בכבוד זה בדעתו של זה, אני מבטיחה לך שלא היה קרע.
וזה עבודה של כל אדם עם עצמו, עם החניכים שלו, עם הילדים שלו. לחנך אותם לאהבת אחים ולסובלנות כלפי דעות שונות.

אני מאמינה שאם כל אחד מאיתנו ייקח על עצמו לחנך את עצמו ואת מי שתחת חסותו בעניין הזה יהיה לכולנו יותר טוב. וכולנו נהיה יותר שלמים עם עצמינו.

 

3. האם אנחנו תנועה אליטיסטית?

השאלה הבאה שלך היא האם מטרתנו היא להעלות ולקדם רק את האיליטה של העם.
התשובה היא: לא.

תנועת אריאל שמה לה מטרה לקדם את עמ"י אל הגאולה. התנועה מאמינה שבשביל לקדם את העם, הצורך הוא לא לרדת ברוחניות אלא לרוץ קדימה ומימילא כל המציאות עולה ומתגדלת.
בנוסף לזה התנועה לא מדירה אף אחד ממנה ומאכלסת בתוכה בצורה מדהימה את כל גווני הקשת של הציבור הישראלי.

אריאל מעולם לא אמרה לחניך 'אל תבוא כי אתה לא מספיק דוס', לא. אנחנו מאמינים שכל אחד מסוגל ליותר, ושהדרך שלנו זה לא להתפשר על התורה כדי לקרב את העם- אנחנו מאמינים שהתורה שייכת לכל העם, ולכן כל אחד מסוגל וגם רוצה בשורש נשמתו להיות חלק מהתורה הזאת, וכשאדם רואה אמת הוא מאמין. וזה הייחוד שלנו- אנחנו לא תנועה של אליטה, אנחנו תנועה של אמת.

ויש את הסיפור היפה על החניכה החילונית שאמרה לקומונרית שלה 'את יודעת, בשבת רציתי להדליק את האור ואז אמרתי לעצמי לא, אני באריאל! באריאל לא מדליקים את האור בשבת ' .

התנועה ב"ה גודלת ויש לה המון סניפים שלא ממוקמים באיזורי האליטה הדוסית. להיפך. המגמה היא לפתוח במקומות השונים מאיתנו. אני בעצמי הייתי קומונרית בסניף שרב החניכות שם לא שומרות שבת ולצידן חניכות מהציבור הדתי לאומי וגם החרדי. והכל בשמחה ונחת. וכולם מרגישים משפחה למרות הכל.
בנוסף יש מגמה של פתיחת סניפים חרדיים- איפה תמצאי את זה בתנועות אחרות??
המגמה של התנועה כרגע היא לגעת בכל הקצוות של העם. להגיע לכל מי שצריך ורוצה אותה. לא רק בעולים, לא רק בחילונים, לא רק בדוסים. בכולם.

וסבלנות, התנועה עוד קטנה. יש זמן עד שהיא תגיע לכולם. אבל אני יכולה להבטיח לך כאחת שנמצאת בתנועה ומכירה אותה מבפנים, שהתנועה לא נחה לרגע ושכל יום נפתחים עוד ועוד סניפים. והתודעה הזאת של השליחות במחוזותיו השונים של העם שלנו רק הולכת וגדלה מיום ליום.

וזאת תשובתי אלייך לשאלה האם נכון לקדם רק את החבר'ה ה"טובים". במפורש לא. זו לא דרכה של התנועה וזה לא הרעיון שעומד מאחוריה.

 

4. האם להמשיך להדריך בתנועה?

לפי דעתי השאלות שלך לגיטימיות. גם אני שאלתי אותן בתקופת ההדרכה שלי. מה שאני הייתי מציעה לך כן לעשות הוא ממש לחקור את התנועה.

אני לא יודעת מאיזה סניף את. האם את מסניף שמעורה בתנועה? לא רק מבחינת כמות ועוצמה או מוראלים במחנה, אלא מבחינת לחיות את התנועה. האם אתם סניף שמרוכז בעצמו או שייך לעשייה של התנועה?

אני הייתי מציעה לך א. לחקור את התנועה לעומק, לצאת לכל הסמינריונים, לכל הפעילויות של חב"ב שקיימות, לנשום את התנועה ולהרגיש את הרוח שלה. ולעשות את הכל עם לב וראש פתוחים לשמוע ולקבל.

בנוסף הייתי מציעה לך אולי לבקר בסניפים. אני לא יודעת כמה זה ריאלי. אבל אם זה מתאפשר לך, תדעי שזה רק יוסיף לך. לכי לראשל"צ, לבאר שבע, לברכיה, לנחליאל, לקרית שמואל.. תראי את העשיה שם ואת הנפשות ותביני על מה אני מדברת.

אני מאמינה שאת יכולה להיות מדריכה מדהימה, ולחנך לערכי התנועה. רק תלמדי אותה.

שיהיה המון בהצלחה.

אשמח להמשיך ולענות על שאלות נוספות אם עולה צורך.


נעמה מדר, תחום בנות

מתוך ה שו"ת במרכז הדרכה   

         

 

אתר נגיש
עבור לתוכן העמוד