מידה מהפרשה- לפרשת ויחי

י"ב טבת ה'תשע''ו 22:30

וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל יוֹסֵף אֵ-ל שַׁדַּי נִרְאָה אֵלַי בְּלוּז בְּאֶרֶץ כְּנָעַן וַיְבָרֶךְ אֹתִי...

וְעַתָּה שְׁנֵי בָנֶיךָ הַנּוֹלָדִים לְךָ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם עַד בֹּאִי אֵלֶיךָ מִצְרַיְמָה לִי הֵם אֶפְרַיִם וּמְנַשֶּׁה כִּרְאוּבֵן וְשִׁמְעוֹן יִהְיוּ לִי...

וַאֲנִי בְּבֹאִי מִפַּדָּן מֵתָה עָלַי רָחֵל בְּאֶרֶץ כְּנַעַן בַּדֶּרֶךְ בְּעוֹד כִּבְרַת אֶרֶץ לָבֹא אֶפְרָתָה וָאֶקְבְּרֶהָ שָּׁם בְּדֶרֶךְ אֶפְרָת הִוא בֵּית לָחֶם...

וַיִּקַּח יוֹסֵף אֶת שְׁנֵיהֶם אֶת אֶפְרַיִם בִּימִינוֹ מִשְּׂמֹאל יִשְׂרָאֵל וְאֶת מְנַשֶּׁה בִשְׂמֹאלוֹ מִימִין יִשְׂרָאֵל וַיַּגֵּשׁ אֵלָיו. 

וַיִּשְׁלַח יִשְׂרָאֵל אֶת יְמִינוֹ וַיָּשֶׁת עַל רֹאשׁ אֶפְרַיִם וְהוּא הַצָּעִיר וְאֶת שְׂמֹאלוֹ עַל רֹאשׁ מְנַשֶּׁה שִׂכֵּל אֶת יָדָיו כִּי מְנַשֶּׁה הַבְּכוֹר. (מח:ג'-ט"ו)

 

קריאת הפסוקים האלו מתחילת הפרשה מעלה כמה שאלות:

א.  איך יעקב העדיף את אפרים ומנשה על פני נכדיו האחרים? 

יעקב כבר ראה את אשר אירע בעקבות היחס המועדף שהוא גילה כלפי יוסף, מדוע יעקב עושה את אותו הדבר עכשיו עם נכדיו?

ב.  כאשר יעקב אמר "אפרים ומנשה כראובן ושמעון יהיו לי" יוסף לא אמר דבר למרות שיעקב הקדים את אפרים. 

רק כאשר יעקב שם את ימינו על ראש אפרים יוסף הגיב. מדוע יוסף המתין עד שהוא אמר לאביו שמנשה הבכור?

ג.  בדבריו יעקב מזכיר פעמים את ארץ כנען (לוז, וקבר רחל). מדוע הוא מזכיר את ארץ כנען שוב ושוב ליוסף?

 

שאלנו שלש שאלות, אבל רבי יעקב קמינצקי זצ"ל ענה על כולן בתשובה אחת. 

יעקב פחד שנכדיו יתבוללו במצרים וחשש זה היה בעיקר כלפי בני יוסף אשר גדלו במצרים. 

כל נכדיו של יעקב גדלו "על ברכיו" בארץ כנען, חוץ ממנשה ואפרים. 

 יעקב חשש מהשפעת התרבות המצרית על בני יוסף. 

 

מנשה הבכור היה יותר קרוב למורשת בית יעקב מאשר אפרים. 

הדבר מצוי עד היום בין מהגרים למדינות שונות, שהילד הגדול לומד מהוריו את שפת הארץ אשר ממנה באו,

אבל הילד הצעיר יותר כבר אינו יודע לדבר בשפה זו. 

הילד הצעיר גדל כאשר הוריו כבר הספיקו ללמוד (במידת מה) את שפת הארץ החדשה. 

חז"ל מלמדים שיוסף העמיד את מנשה להיות המתרגם בינו לבין אחיו כאשר הוא לא רצה שהם ידעו שהוא מבין את שפתם.

מנשה למד וידע את שפת בית יעקב, ואילו אפרים היה רחוק יותר ממורשת בית יעקב בגלל גילו.

(גם השמות אפרים ומנשה מעידים על כך!)

יוסף הבין שאביו מברך את בניו בנפרד משאר הנכדים כי הם היו זקוקים לברכה זו כדי שלא יתבוללו במצרים. 

לכן הוא לא הגיב כאשר יעקב הקדים בדבריו את אפרים, כי מבין שני בניו של יוסף אפרים היה זקוק לברכה זו יותר ממנשה. 

יוסף הגיב רק כאשר יעקב שם את ימינו על ראש אפרים.

 

ולסיום, יעקב הזכיר את ארץ כנען דווקא ליוסף בגלל מרחק השנים שהיה בין ליוסף לארץ כנען. 

כדי לקיים את יחודו של עם ישראל, עם ישראל חייב לשמור על הקשר לארץ ישראל. 

יעקב רצה לחזק את הקשר בין יוסף ובניו לארץ ישראל.  

מבוסס על אמת ליעקב

דרג את הכתבהדירוג כתבה מידה מהפרשה- לפרשת  ויחי: 0
כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים
ללא מדרגים

רעיונות נוספים לפרשות השבוע

עבור לתוכן העמוד