מידה מהפרשה- לפרשת וישלח

י"ד כסליו ה'תשע''ו 22:20

"וַיִּקָּחֵם וַיַּעֲבִרֵם אֶת הַנָּחַל וַיַּעֲבֵר אֶת אֲשֶׁר לוֹ: וַיִּוָּתֵר יַעֲקב לְבַדּוֹ וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ עַד עֲלוֹת הַשָּחַר"

בראשית ל"ב:כ"ד-כ"ה

 

חז"ל מסבירים שיעקב שב מפני שהוא השאיר במקום "פכים קטנים", זאת אומרת כלים קטנים. 

יעקב לא ויתר אפילו על מספר כלים "קטנים" ולא חשובים למרות שהיה עשיר.

מדוע אכפת לו מכמה כלים קטנים? 

הרי הוא היה עשיר והיה יכול לקנות אחרים במקומם?  

מעקב אבינו אנו למדים שרכושם של צדיקים יקר להם מאד (חולין צ"א.).

 

מדוע רכושם של צדיקים כל כך יקר להם? צדיקים מבינים שכל דבר שיש להם ניתן להם על ידי ה' לשימושם. 

וכאשר ה' נותן מתנה - חייבים להתייחס אליה כאל דבר חשוב, גם אם היא מתנה קטנה. 

ועוד - צדיקים נזהרים כל כך מגזל ולכן הם שומרים בהקפדה רבה על הרכוש שהם השיגו בדרכים ישרות.

 

המפרשים שואלים שאלה על התנהגותו של יעקב: 

כאשר יעקב ירד למצרים (לראות את יוסף- בפרשת ויגש),

כתוב שהוא לקח אתו את כל הרכוש אשר רכש (הוא ובניו) בארץ כנען. 

מה קרה לרכוש שיעקב רכש בפדן ארם אצל לבן? 

רש"י מסביר שיעקב נתן את כל הרכוש אשר רכש בפדן ארם - לעשו, תמורת הזכות להיקבר במערת המכפלה.

מצד אחד מלמדים אותנו שיעקב טרח כדי להציל מספר כלים קטנים ומצד שני הוא נתן את כל רכושו לעשו עבור מערת המכפלה! 

 

האם רכושו של יעקב היה יקר לו - או לא?

אלא מיעקב אפשר ללמוד את היחס הנכון לרכוש שלנו. 

צדיקים יודעים לשמור על רכושם, אבל הם גם יודעים שיש דברים חשובים יותר מכסף.

אדם צריך לדעת שמתוך כל הדברים החשובים בחייו, יש דברים חשובים, ויש דברים חשובים יותר. 

יעקב ידע לשוב ולטרוח כדי למצוא כלים קטנים ששכח, אבל יעקב גם ידע שהזכות על ארץ ישראל ומערת המכפלה היא יקרה יותר מכל רכוש. 

(אולי הוא למד זאת מאברהם ששילם סכום גבוה לקנין מערת המכפלה).     

הרב יששכר פרנד שליט"א תשנ"ט על פי מנחם ציון לרב מנחם בן ציון זק"ש

דרג את הכתבהדירוג כתבה מידה מהפרשה- לפרשת וישלח: 5 כוכבים
כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים
1 מדרגים

רעיונות נוספים לפרשות השבוע

עבור לתוכן העמוד