לימוד יומי במסכת מידות: פרק ג' משנה ג'

ה' אב ה'תשע''ג 07:00
לימוד יומי במסכת מידות: פרק ג' משנה ג'

לְמַטָּה בָרִצְפָּה בְּאוֹתוֹ הַקֶּרֶן, מָקוֹם הָיָה שָׁם אַמָּה עַל אַמָּה, וְטַבְלָא שֶׁל שַׁיִשׁ, וְטַבַּעַת הָיְתָה קְבוּעָה בָּה, שֶׁבּוֹ יוֹרְדִין לַשִּׁית וּמְנַקִּין אוֹתוֹ.

וְכֶבֶשׁ הָיָה לְדְרוֹמוֹ שֶׁל מִזְבֵּחַ, שְׁלשִׁים וּשְׁתַּיִם עַל רֹחַב שֵׁשׁ עֶשְׂרֵה, וּרְבוּבָה הָיְתָה לוֹ בְמַעֲרָבוֹ, שֶׁשָּׁם הָיוּ נוֹתְנִים פְּסוּלֵי חַטַאת הָעוֹף:



 בְּאוֹתוֹ הַקֶּרֶן - קרן מערבית דרומית של המזבח (אות מט’ בתרשים).

וְטַבְלָא שֶׁל שַׁיִשׁ, וְטַבַּעַת הָיְתָה קְבוּעָה בָּה - הטבלא כיסתה את השית, בעזרת הטבעת היו מרימים את הטבלא.

שִּׁית - חלל קטן תחת היסוד.

מְנַקִּין אוֹתוֹ - הכהנים היו יורדים לשית בעזרת סולם ומנקים את שאריות הדם הקרוש שהפריעו לזרימה של הדם לאמה.

כֶבֶשׁ - כעין גשר משופע שדרכו עלו למזבח.

רְבוּבָה - בראש הכבש בצד מערב הייתה גומא חלולה - חלון רחב אמה על אמה.

שֶׁשָּׁם הָיוּ נוֹתְנִים פְּסוּלֵי חַטַאת הָעוֹף - למשך לילה אחד עד שיעשו נותר - קורבן שעבר זמנו, וישרפו בבית השרפה.

 

 

 

 

אין עושין מדרגות למזבח, שנאמר ”ולא תעלה במעלות על מזבחי” (שמות כ,כב) אלא בונין כמו תל בדרומו של מזבח, מתמעט ויורד מראש המזבח עד הארץ והוא הנקרא כבש. והעולה במעלות על המזבח, לוקה.

                                                                           (הלכות בית הבחירה, א’, י”ח)

 

 

רש”י על הפס’ (שמות כ’ פס’ כג’) ”ולא תעלה במעלות על מזבחי אשר לא תגלה ערותך עליו”כתב:

”שעל ידי המעלות אתה צריך להרחיב פסיעותיך, ואף על פי שאינו גלוי ערוה ממש, שהרי כתיב (שמות כח מב) ועשה להם מכנסי בד, מכל מקום הרחבת הפסיעות קרוב לגלוי ערוה הוא, ואתה נוהג בהם מנהג בזיון. והרי דברים קל וחומר ומה אבנים הללו שאין בהם דעת להקפיד על בזיונן אמרה תורה הואיל ויש בהם צורך, לא תנהג בהם מנהג בזיון, חבירך שהוא בדמות יוצרך, ומקפיד על בזיונו, על אחת כמה וכמה”

 

> מדוע אסור לבזות את אבני המזבח על אף שאין בהן דעת להקפיד, האם מצאנו עוד חפצים שאסור לנהוג בהם מנהג בזיון?

דרג את הכתבהדירוג כתבה לימוד יומי במסכת מידות: פרק ג' משנה ג': 5 כוכבים
כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים
1 מדרגים

עוד בלימוד אמונה ומשניות

אתר נגיש
עבור לתוכן העמוד