• בשביל הנשמה

השחתה לצורך – מותרת

כ"ב אב ה'תשע''ג
השחתה לצורך – מותרת

אם ההשחתה נעשית לשם סיבה חשובה, אזי אין זו השחתה, והדבר מותר.

למשל, ידוע המנהג שהחתן שובר כוס מתחת לחופה, כדי שגם בעת השמחה לא נשכח את הצער על חורבן בית המקדש. כיוון שהדבר נעשה לשם תועלת של הזכרת בית המקדש, אין הדבר נחשב להשחתה אסורה.

דוגמה נוספת: אבלים מצווים לקרוע על המת, ואין בזה איסור השחתה, אלא חובה עליהם להזדהות עם השבר והאבדה הגדולה, ולהביע את צערם בקריעת הבגד. יתרה מזאת, על תלמידי חכמים גדולים ביותר מותר לקרוע אפילו כמה וכמה בגדים. כך מסופר על רבי יוחנן, שקרע על רבי חנינא שלושה עשר בגדי משי. היינו שבכל פעם, לאחר שהחליף את הבגד הקרוע בבגד שלם, חזר ונזכר במיתתו של רבי חנינא ושוב נצטער וחזר וקרע את בגדו.

 

(מתוך 'פניני הלכה' ליקוטים ג' יד, ב)

דרג את הכתבהדירוג כתבה השחתה לצורך – מותרת: 5 כוכבים
כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים
1 מדרגים

לימודי הלכה נוספים

אתר נגיש
עבור לתוכן העמוד