כניסה לרשומים

   :
 
להרשמה  |  שכחתי סיסמא
שמיים
כתוב כתבה
מגזין שמים

דרגות באתר 'שמים'

עורך

כתב בכיר

כתב צעיר בכיר

כתב פעיל

כתב צעיר פעיל

כתב

כתב צעיר

טור אישי

טור אישי צעיר

גולש

גולש צעיר

 

 

 

 

 

 

 

דבר תורה

התורה מסתיימת באות ל'. כמו שקראנו: 'ולכל המורא הגדול אשר עשה משה לעיני כל ישראל'.
האות בה מתחילה התורה היא האות ב'- 'בראשית ברא אלוקים את השמיים ואת הארץ'.

אם נחבר את שתי האותיות הללו, נקבל את המילה 'לב'.
זה בכה וזה בכה.. התלמיד רבי אלעזר אמר 'לב טוב', ורבי יוחנן בן זכאי סיכם ואמר- "רואה אני את דברי אלעזר בן ערך מדבריכם, שבכלל דברים- דבריכם." [אבות, ב', ט']

הסביר את הדברים רבינו יונה ואמר, שהכל תלוי בלב, ו"מי שהוא בכל לב טוב, כל מידותיו ישרות ודעותיו נכונות ונמצא שמח בחלקו".

בימים אלו התחלנו לקרוא בחומש בראשית.
יש לשים לב, כי בעוד שלגבי כל אחד מששת ימי הבריאה נאמר 'וירא אלוהים כי טוב', ולגבי יום שלישי נאמרו אפילו 'פעמיים כי טוב', לגבי היום השני לא נאמר 'כי טוב'. ונשאלת השאלה- מדוע?
שאלה זו נשאלת במדרש רבה [פרשה ד', ו] ומוצעות שם כמה תשובות:

תשובה אחת- אומר ר' חנינא, שביום השני נבראה המחלוקת- שהרי נאמר בו 'ויהי מבדיל בין מים למים'.

ועל הסבר זה יש לשאול, שהרי גם לגבי היום הראשון נאמרה מחלוקת- 'ויבדל אלוהים בין האור ובין החושך'- ובכל זאת נאמר בו כי טוב!
והתשובה, שלהבדיל בין מים למים זה מחלוקת לגמרי, וזה לא טוב. אך להפריד בין האור לחושך, לא רק שהוא טוב, אלא גם הכרחי.

תשובה נוספת מובאת בשם ר' שמואל, שמסביר: לפי שלא נגמרה בו מלאכת המים, לפיכך כתוב בשלישי פעמיים 'כי טוב', אחד להשלמת מלאכת המים ואחד למלאכה של אותו היום.

הסבר זה עונה על שאלה מתבקשת אחרת, והיא- מדוע על כל יצצירה נאמר כאמור 'כי טוב', ורק לגבי יצירת האדם, נזר הבריאה, לא נאמר "וירא אלוהים כי טוב"?
לפי תשובתו של ר' שמואל, ניתן להבין כי לא נאמר כי טוב מפני שהאדם אינו יצירה מושלמת. הוא נוצר כדי שהוא ישלים את עצמו, כנאמר בסיום מלאכת היצירה: "אשר ברא אלהים לעשות. על האדם מוטל התפקיד לעשות ולהשלים עצמו, כמו שנאמר לקין: 'הלא אם תיטיב שאת [בראשית ד' ז']- אם תלך בדרך הטובה ותשלים עצמך, תתנשא ותגיע לשלמותך.
בימים אלו של תחילת הקריאה, חובה עלינו להתחזק ולהתקדם לתיקון עצמינו וע"י כך נגיע לתיקון העולם אי"ה.

דרג את הכתבהדירוג כתבה דבר תורה: 5 כוכבים
כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים
2 מדרגים

עוד בגיליון תשרי-חשוון תשע"ג

עבור לתוכן העמוד