לקפוץ לטיול - מעיינות בגוש עציון

גוש עציון שופעת במעינות מים. בכתבה זו נסקור שלושה ממעינות יפים באיזור כפר עציון. אפשר ללכת לכל מעין בנפרד ואפשר ללכת במסלול אחד ממעין למעין. בכתבה נפרט על כל מעיין בנפרד ובסוף נכתוב הצעה להליכה של שלושת המעינות ביחד, טיול בשלושת המעיינות יערך כחמש שעות. במהלך הטיול ,בין ההרים, נימצא בית תה יפה בשם כגוונא. מומלץ להיכנס.

הערות:

יש להצטיד במים.

עין יצחק (עין סג'מא)

עין סג'מא הוא מעין מטופח הנמצא בסמוך לכפר עציון, במקום נביאה הזורמת לברכה מרובעת ויפה בגובה של כ1.7 מטר. המעין נקרא שופץ ונקרא על שם יצחק וינשטוק נער אלון שבות שנרצח בפיגוע ירי יום לפני גיוסו לצה''ל. שמו הקודם של המעיין הוא עין סג'מא פרושו בערבית הוא מעיין הצבי, שם זה ניתן למעין על שום הצבאים הרבים המדלגים בערוץ הנחל.

לאחר הביקור בעין סג'מה, ניתן לרדת מהמעיין לברכת דובק, נריד לשביל שמתחת המעיין , נפנה שמאלה ונגיעה לבריכת דובק.

איך מגיעים?
ברכב: בצומת גוש עציון פונים לכוון אלון שבות וכפר עציון. עוברים את שתי הכניסות לאלון שבות, ואחרי נסיעה קצרה מגעים לכיכר לפני הכניסה לישוב כפר עציון. נכנסים בפניה השניה שמלה לכוון בת עין. אחרי כ־500 מטר פונים ימינה לכיוון חוות משואות יצחק. יורדים כ־500 מטר בכביש צר, .פונים ימינה לדרך עפר על פי השילוט "למעיין". השביל מתעקל בחדות שמאלה, ויורד אל ערוץ הנחל. לאחר כקילומטר מגיעים למזלג שבילים. בוחרים בשביל השמאלי. אחרי כ400מטר מגעים למעיין. תהנו. לאחר ההגעה יש הליכה של כדקה עד למעיין.

בטרמפים: מגיעים לטרמפידה של גוש עציון הנמצאת בסמוך לגילה, משם טפסים טרמפים לצומת הגוש ומשם פונים ימינה בטרמפים לכוון כפר עציון ובת עין (אפשר לסוע עד לכניסה האחרית של אלון שבות ומשם ללכת כ8 דקות הליכה עד הכיכר לפני כפר עציון). מגיעים עד לכיכר של לפני הכניסה לגוש עציון. שם הולכים בשולי הכביש לכוון הירידה לבית שמש וגבעות. לאחר כ100 מטר בצד שמאל נמצא שביל היורד בחדות לכוון ערוץ הנחל.(אם בתחילת הדרך אתם רואים רצועת בטון שפוך על הצלע ההר אז התם במקום הנכון. אם לא –טעיתם!) בסוף הירידה החדה פונים שמולה ולאחר כ150 מטר מגעים למזלג שבילים. בוחרים בשביל השמאלי ולאחר כ400 מטר הליכה אתם במעין. מומלץ.

הערה : ירידה זו אינה מתאימה להליכה עם ילדים צעירים.

עין חובלה

מעין קטן הנמצא בסמוך לישוב בת עין. במקום נקבע חצובה בסלה הנאגרת לשני ברכות מרובעות יפות ועמוקות. במקום ניתן להבחין בקבר שייח ומערת קבורה מימי בית שני המעידים על התישבות קדומה. מאוחר יותר שמשו מיי המעין את לתושבי קיבוץ משואות יצחק הישנה.

ניתן להיכנס בזחילה לנקבה אך יש צורך בפנס (הכניסה והיציאה מאותו הפתח. המעבר בהתחלה צר אך אפשרי...).

איך מגיעים?
ברכב: נכנסים לישוב בת עין, בפניה הראשונה לאחר השער פונים ימינה. בשלב מסויים מתחלף הכביש בשביל עפר בו ממשיכים ישר עד למעיין.

בטרמפים: מגעים עד הכיכר שלפני הכניסה לכפר עציון כמפורט למעלה בהסבר הגעה למעין יצחק, מהככר טופסים טרמפים עד לישוב בת עין (אפשר להתקע בצומת זו, במקרה דחק אפשר ללכת כ20 דקות) מהכניסה ליישוב ממשיכים כמו בהגעה ע''י כלי רכב.

הערה: לא רצוי לבנות להגיע למקום בימי שיש בצהריים בגלל שבמקרים רבים נימצאים שם בנים הטובלים לכבוד שבת.

מעין עין לבנה

קצת מתחת הישוב בת עין , בתוך ערוץ נחל עמוק ישנה בריכה יפהפייה בה מי מעיין צלולים ועמוקים . המים הקרים מרגעים לפני העלייה המעייפת חזרה.

במקום ברכה מרובעת בגודל של שלוש וחצי מטר על שלוש וחצי מטר,עומק המים כשנים וחצי מטר.

איך מגיעים?
ברכב: מגיעים לכניסה לישוב בת עין, (עיין בהסבר הגעה למעין "עין חוביילה") משם ממשיכים ישר כ־450 מטר ומגיעים למעגל תנועה. פונים ימינה אל כביש המתעקל שמאלה, אחרי כ־200 מטר פונים ימינה. יורדים כ־300 מטר, וכשמגיעים לפיצול שבילים פונים אל השביל התחתון. אחרי 200 מטר השביל מתעקל בחדות שמאלה. כמה עשרות מטרים לאחר מכן מגיעים לפיצול שבילים, מחנים את המכונית בצד השביל.

משם ממשכים ברגל ,פונים שמאלה לשביל רחב המסומן בירוק. השביל יורד בתלילות במקביל לערוץ הנחל. אחרי קילומטר של ירידה, מגיעים אל המעיין .תענו ממהמים הקרים ותתרעננו לפני העליה הטלולה.

ברכב גבוה- אפשר לרדת עם הרכב עד סמוך לברכה.

בטרמפים: מגעים לכניסה לישוב בת עין, חוצים את הישוב כמו ההדרכה לרכב [כעשרים דקות הליכה].

מסלול לשלושת המעינות ביחד:

נתחיל את הטיול בהליכה למעין יצחק (ס'גמה), הגעה למעין מפורטת למעלה,

נחזור בדרך שכתבנו כהגעה לרכבים עד שניגע למשואות יצחק הישנה [במקום נימצא בית תא בשם כגוונא-מוזמנים להוציא מזומנים] משם נפנה שמאלה עם השילוט למעין עין חובלה.

לאחר הרחצה במעין נחפש שביל הולכי רגל שיורד היישר לתוך ערוצו של נחל ליבנה שתחתינו.
משם נגיע עד לירידה החדה המגיע על המעין. לאחר הרחצה נעלה בעלייה החדה עד לישוב בת עין.