כניסה לרשומים

   :
 
להרשמה  |  שכחתי סיסמא
שמיים
כתוב כתבה
מגזין שמים

דרגות באתר 'שמים'

עורך

כתב בכיר

כתב צעיר בכיר

כתב פעיל

כתב צעיר פעיל

כתב

כתב צעיר

טור אישי

טור אישי צעיר

גולש

גולש צעיר

 

 

 

 

 

 

 

לעניות דעתי הקובעת / עשיה בתנועה מהי?

תקציר

האם תנועת הנוער אריאל נותנת מקום של כבוד להדרכה אך שוכחת אידאלים אחרים?האם יש מקום לעשייה בתנועה והאם העשייה וההתנדבות מגיעה מטעם הנהלת התנועה?אני טוענת שההנהלה צריכה לעסוק בפיתוח העשייה וההתנדבות בסניפים ובכך להעניק דוגמא אישית לחניכים

לפני שמדברים על של"פ בתנועה, ועל עוד דברים ספציפיים, לדעתי צריך לפני הכל , לדבר על המקום של "עשיה" בתנועת אריאל.

 

בתור התחלה, מהי עשיה? מה ההבדל בין עשיה בתור תנועה לעשיה בתור יחיד ומהי השפעת העשיה על התנועה?

אז בעצם, עשיה= הוצאה לפועל של האידיאלים והערכים שכל הזמן מדברים עליהם, הגשמה.

 

כולנו יודעים שבתור חניך תמיד מסתכלים על המדריך כעל הדמות המוערצת, האישיות הגדולה, ואף מרכז השאיפות אצל הרבה חניכים, במיוחד צעירים. הבעיה היא שהמדריך, בתנועת אריאל במיוחד, הוא בעצם הדמות היחידה שהחניך רואה בסניף בתור ה"אידיאל", ה"מעמד הגבוה" וה"משפיע" הגדול. אך בעצם, לחניך אמורות להיות שתי דמויות הערצה בקרב הסניף - הדמות המדריכה והדמות הפועלת. הכוונה היא לאו דווקא לשני אנשים ספציפיים, אלא לשני תפקידים שהחניך אמור לראות מקרוב, לרצות להידמות להם ולדעת שהם התפקידים האידיאלים והנכונים, שאליהם הוא אמור לשאוף.

 

כשחניך מכיר בקרב המעגל הסניפי, או רואה מולו מישהו פועל, מתנדב ומחזק, החניך רוצה גם. החניך לומד שזוהי גם (אם לא ה-) מטרה, ושבבוא הזמן, אם לא עכשיו, גם הוא אמור לעשות זאת.

דמות פועלת יכולה לבוא בתור חב"ב פעיל ומעורב בסניף, בתור מדריכים שעושים דברים כצוות, בתור גרעינסטים, בוגרים ועוד. לא חסר מקום לעשיה במעגל הסניף והתנועה.

 

בעצם, לא רק חבריא ב' אמור לפעול. גם חבריא א'. אפילו השבטים הכי קטנים, כולם צריכים להרגיש באיזשהו מקום, כל אחד לפי מקומו ויכולתו, את העשיה, את ה"להיות הנותן", ובעצם ליישם את מה שהועבר בפעולות. מה יכול להיות יותר טוב מפעולה על צדקה/עזרה לזולת/אהבת חינם שבסופה יוצאים להתרמה/התנדבות בעיר/תליית שלטים? זה דבר עצום לשמוע פעולות, ערבים ומערכים נפלאים על ערכים ואידאלים נשגבים, בלי זלזול בכלל, אך לדעתי הכי חזק יהיה אם תהיה הוצאה לפועל של כל הנאמר. על זה בעצם מתבססת כל מערכת תנועות הנוער.

 

צריך להתחיל וללמד גם את הצוות וגם את החניכים, כי התנועה לא אמורה להתבסס על המעגל החברתי של חניך-מדריך-חניך-מדריך וחוזר חלילה. שיש עוד מקום בתנועה שלא מתייחסים אליו מספיק. צריך לפתוח אופקים, לראות ולהראות את העם, איפה אפשר לתרום, לעזור. כי הרי כולנו יודעים שנתינה בתור יחיד אינה שווה כלל ועיקר לנתינה ועשיה בתור קבוצה. יתרה מכך, בתור תנועה. אפילו אותה התנדבות יחידנית של החניך יכולה להיות הרבה יותר עוצמתית אם היא באה במסגרת של סניף, של התנדבות אישית-שבטית או סניפית. ההשפעה והכח שיש לנו בתור תנועה היא עצומה, וצריך לדעת לנצל זאת, והיטב.

 

וכאן בא המקום שבו התנועה אמורה להתערב ולהשתנות. על התנועה שגדלה, וכבר יש מספיק סניפים מבוססים, עם מספר לא קטן של חניכים, בוגרים ומדריכים, לתת מענה ולתת מקום לעשיה בקרב הסניפים. שיהיה מקום אליו אפשר לפנות, מקום שירכז את כל הנושא של העשיה בתנועה (הקיימת והעתידה להתקיים) ושסניפים יראו רצון מטעם התנועה לעשיה. שתהיה תמיכה מצד התנועה, שלא יהיה מצב שבו חב"ב ירצה לפעול ולא יהיה למי לפנות, גרעינים שאין להם למי לפנות בהנהלה, בוגרים שרוצים לעשות ואין להם איך, ועוד.

 

נכון, שיש המון סניפים חדשים בתנועה שזקוקים למדריכים, וברור שהתנועה זקוקה להמון מדריכים ומדריכי חוץ, אבל לדעתי הגיע הזמן שבו צריך להתחלק לשניים. לתת מקום חשוב ונכבד לסניפים החדשים, למציאת מדריכים וביסוסם, אבל בנוסף, צריכים להתייחס לסניפים הקיימים. לגבות אותם בתנועה, לתת מענה לסניפים הגדולים, לבנות חב"ב פעיל בכל סניף, משהו שחסר מאוד. עם כמה שיש את השבוע התנדבות המדהים ואת השבתות חב"ב שבאמת מגיע עליהם ישר כח ענק, ולתת לסניפים לצאת ולעשות. למצוא עוד דברים שבהם חב"א יוכלו לתרום. להרגיש מגשימים, פועלים ונותנים. כי אחרי הכל גם להם מגיע, ומה שייך כל תחום ההדרכה אם אין את ה"עזר כנגד" שעושה ופועל.

 

אז חברה, קחו יוזמות, הן מצד ההנהלה הארצית, הן מטעם הסניפים. צאו, תעשו, תיישמו, תפתחו את החניכים למקום אחר. למקום שעושה ומשפיע טוב לעולם, שמקדש את שם ה', ותראו שעם קצת רצון אפשר להגיע ולהשפיע רחוק.

 

זה כאן מולנו, צריך רק לצאת קצת מהבועה של עצמנו/השבט/הסניף ולתת לאחרים, לתת לעמ"י ולהוסיף עוד אור אלוקי בעולם.

עלו והצליחו!

 

דרג את הכתבהדירוג כתבה לעניות דעתי הקובעת / עשיה בתנועה מהי?: 4 כוכבים
כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים
5 מדרגים
תגובות
מס. התגובהתוכן התגובה
1. מוריה אדלר (כ"א סיון ה'תשע''ב 17:57)
2. נריה (כ"א סיון ה'תשע''ב 23:41)
3. אפרת ליבי (כ"ב סיון ה'תשע''ב 20:52)
4. מוריה אדלר (כ"ח סיון ה'תשע''ב 01:31)

עוד בגיליון סיוון תשע"ג

עבור לתוכן העמוד