חלק משרשרת(פעולה)

חלק משרשרת(פעולה)
נושא: ארץ ישראל, עם ישראל, עבודת המידות
תת נושא: גלות וגאולה, שדרות, מדינת ישראל, אתגרים ומשברים, שליחות
קטגוריה: פעולה, משחק
גיל: גלעד-הראל (ג-ה), נווה-נחלה (ו-ח)
רמת פעילות-: עמוקה, קלילה
פעולה לשעת חרום הכוללת שיח על המצב והבנה שהמצב הוא חלק מתהליך אלוקי.

מתאים ל:  יום חול

 

 

עמודים נוספים שיכולים לעניין אותך:

אמונה ופחד בזמן מלחמה

צבע אדום (פעולה)

 

 

בשנים האחרונות עם ישראל מתמודד אחת לתקופה במציאות ביטחונית שמכניסה חלק ניכר מאזרחי המדינה לתוך מקלטים וחדרים ממוגנים. לתקופות ממושכות שדבר שמגביר חרדה וקושי נפשי.

הספרות המקצועית רואה ערך ב:

  1. לאפשר לילדים להיות כמה שיותר בתוך פעילות, זמנים שבהם אנו מסיטים קצת את המחשבות מהסיטואציה הקשה לפעילות חיובית ונחמדה.
  2. הפעלה פיזית של איברי הגוף - לתת לאנרגיות השליליות של הגוף להשתחרר. התגובה הפיזית של הגוף בזמן מצוקה היא עליה בקצב פעילות של הלב מתוך רצון של הגוף להזרים כמה שיותר חמצן לאיוורים שיוכלו לברוח במהירות ממקום הסכנה. דבר שבא לידי ביטוי ברעידות. פעילות פיזית מוציאה את האנרגיות האלו בצורה טובה, ויחד עם פעילות ספורטיבית שמשחררת דרמופינים שמשרים אווירה טובה.
  3. שיח גלוי ופתוח על המצב - לתת מידע על מה קורה, ומה הצפי להמשך. והכל במקום של חיוך תקווה ואמונה.
  4. להחזיר את השליטה על המציאות לאדם - לתת לו תפקיד שבו הוא מרגיש חיוני, מועיל ותורם.

 

 

  • שיח עם החניכים על איך הם חווים את המצב
  • נבין שהמצב הוא חלק מתהליך אלוקי

 

 

נתחיל במשחק שמטרתו קצת להוציא אנרגיה, וגם לפתוח שיח שיתופי.

נשחק "הרוח נושבת", כל החניכים יושבים במעגל וחניך אחד עומד באמצע ואומר "הרוח נושבת לכיוון כל מי ש.." בשלב הזה הוא אומר קריטריון כלשהו שמשותף לו ולאחרים. כל מי שעונים על הקריטריון קמים ועוברים לשבת במקום אחר, גם החניך שהיה באמצע מתיישב. החניך שנשאר בלי מקום הוא הבא שנשאר באמצע.

במידה שכמדריכים אתם מרגישים שזה נכון אפשר לדבר על דברים שהילדים חוו.
מדברים שהם עובדות – כגון: הרוח נושבת לכיוון מי שישן הלילה בממ"ד
עד לדברים שהם יותר רגשים: מי שהלב שלו דופק בצבע אדום / מי שמרגיש פחד / וכדו'

נבקש מהחניכים לשים חפץ כלשהו במרכז המעגל, זה יכול שעון, נעל, משקפיים, כיסא או כל דבר שיש להם והם רואים בחדר.

לאחר שתהיה לנו ערימת חפצים, נבקש שכל אחד מהחניכים יבחר חפץ שמתאר בעינו את המצב וישתף איך הוא חווה את המצב? איך הוא מרגיש? חשוב להקשיב ולתת מקום לכל סוג של רגשות. לפעמים קשה לחניכים להתחיל לשתף, במצב כזה, מומלץ שהמדריך ישתף ראשון איך הוא חווה את המצב וזה יפתח שיח.

לשבטים שצריכים יותר עזרה בשיתוף אפשר לפזר על הרצפה רשימה של רגשות (נספח א') שהחניכים יוכלו לשתף בעזרתה.

 

 

נשחק שרשרת מעשים, כל אחד מהחניכים מקבל פתק (נספח ב') וצריך לפעול לפי מה שכתוב לו. ניתן לתת יותר מפתק אחד לחניך.

המשחק משקף לנו את תהליך החיים שמורכבים מתקופות תקופות שמובילות למהלך שלם של חיים. במשחק כל אחד מאתנו מהווה איזשהו חלק מתהליך שלם, ככה גם התקופה הזאת היא חלק מתהליך שלם שמתוכנן מלמעלה.

נספר לחניכים את סיפור העם היהודי. עברנו תהליך לא קל, אחרי 210 שנים של עבודות פרך במצריים מגיע משה ויציאת מצריים, אנחנו יוצאים ופתאום מגיעים למצב בו אנחנו נמצאים בין טביעה בים לבין מוות אצל המצרים, ואז הקב"ה עושה לנו נס וקורע את הים. אבל זה לא נגמר, מגיעים עמלק להלחם בנו.. וזה ממשיך ככה לאורך כל השנים במדבר. וכשמגיעים לארץ זה לא נגמר, צריך לכבוש אותה ואנחנו נלחמים ובחלק מהמלחמות אנו אפילו מאבדים אנשים יקרים. לאורך כל ספרי יהושע ושופטים אנחנו יכולים לראות תקופות קשות, עליות וירידות בעם ישראל. ובתחילת ספר שמואל, יש מלחמה קשה שמסתיימת בירידה רוחנית כזו גדולה שארון הברית נלקח בשבי. וסיפור העליות והירידות ממשיך לאורך כל הזמן, יש בית מקדש ואז נחרב. יוצאים לגלות, בונים עוד בית מקדש. ופעם אחרי פעם מלחמה אחרי מלחמה. אבל בסוף בכל הדברים האלו אנחנו יכולים לראות את יד ה', איך הוא מציל ומכוון את עם ישראל לכיוון ארץ ישראל, להקמת בית המקדש וכולנו חלק מתהליך אלוקי.

נספר גם את סיפור הקמת המדינה. אפשר להקריא את השיר (נספח ג').

נדבר עם החניכים על כך שהקמת המדינה גבתה מאיתנו מחירים כבדים, בשיר זה כתוב בצורה נחמדה, אבל היו פה פרעות של ערבים, בריטים שהעלימו עין מכל הטרור והגניבות של הערבים, היהודים סבלו מאוד. וגם אחרי שהוכרזה המדינה, במלחמת העצמאות היו הרוגים. אבל סופו של דבר, הכל זה חלק מתהליך אלוקי שהוביל להקמת המדינה.

היום אנחנו בתקופה לא נעימה, סובלים מטילים ונמצאים הרבה במקלטים, זה לא נעים, זה קשה, מתיש, מכעיס וכו' (כדאי להתייחס לרגשות שהחניכים העלו בתחילת הפעולה.) אבל כל התקופה הזו היא חלק ממהלך אלוקי שהקב"ה בחר שנעבור. ואנחנו יכולים לבחור איזה חלק אנחנו רוצים לקחת במהלך האלוקי הזה.

 

 

בשלב הזה נשב עם החניכים ונחשוב מה אנחנו רוצים לעשות כשבט כדי לקדם את התהליך. מצורפים פה כמה רעיונות אבל אפשר להמשיך ולחשוב על דברים נוספים לפי רצון החניכים.

רעיונות: לכתוב מכתב לחיילים, לקשט את המקלטים המרכזיים/ מיגוניות (לשים לב שאפשר לעשות את זה רק בזמני רוגע), להכין שלטים ולתלות בבניינים הקרובים על מנת לחזק את שאר התושבים,  לכתוב מכתב ולשלוח לראש הממשלה / נשיא / חכי"ם וכו'. להפיק סרטון שבו הם מחזקים את שאר התושבים / עם ישראל.

 

 

 

תיוג: זמן חירום, אזעקה, טילים, אזעקות, צבע אדום, מלחמה, שעת חירום, שדרות, עוטף עזה, דרום הארץ, קסאמים, קאסמים, קסמים, קסאם, מצב ביטחוני, עזרה לתושבי הדרום, תושבי הדרום, העיר שדרות.

 

 

 

  נספחים
  נספחים בPDF
דרג את הכתבהדירוג כתבה חלק משרשרת(פעולה): 3 כוכבים
כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים
2 מדרגים
הדפסשלח לחברהוסף תגובה
אתר נגיש
עבור לתוכן העמוד