שומרים על העולם (פעולה)

שומרים על העולם (פעולה)
נושא: ארץ ישראל, מסעות וטבע
תת נושא: איכות הסביבה, אהבת הארץ
קטגוריה: פעולה
גיל: גלעד-הראל (ג-ה), נווה-נחלה (ו-ח)
רמת פעילות-: קלילה
פעולה בנושא שמירה על איכות הסביבה, יש לנו אחריות שהעולם יישאר מקום שנעים לחיות בו.

מתאים ל: יום חול

 

 

עמודים נוספים שיכולים לעניין אותך:

לעבדה ולשמרה (פעולה)

סניפים ירוקים

 

 

  1. החניכים ילמדו על החובה של האדם לא לקלקל את עולמו של הקב"ה
  2. החניכים יחפשו דרכים לשפר את איכות הסביבה

 

  • "ערכת גן עדן"
  • חומרי יצירה
  • פאזלים – מציאות דורשת תיקון

 

המדריך יחלק את החניכים לשתי קבוצות, וכל קבוצה תקבל "ערכת גן - עדן" (נספח) שכוללת הוראות כיצד לבנות את גן העדן הכי יפה, בצורה הכי חכמה, שיהא מניב ופורה ובקיצור: הכי גן עדן שיש!

החניכים יקבלו חומרי יצירה (גואש, קרטונים, דפים, צבעים, חוטים ועוד) וינסו לבנות את גן העדן בעזרת חומרים שקיבלו ובעזרת חומרים שימצאו בחוץ כגון עלים, ענפים וכו'.

אפשר להקציב לבנייה כ – 10 – 15 דקות, שבסופן חניך אחד מכל קבוצה ימונה להציג את גן העדן של קבוצתו בפני המדריך, על מנת שזה יבחר את הקבוצה הזוכה.

המדריך יבחן את המצגות ויעשה עצמו כאילו הוא מתלבט בין הקבוצות, ולפתע, יפיל ויהרוס את מה שהחניכים בנו.

 

מדריך, שים לב! מטרת מעשה הפירוק היא לזעזע את החניכים ולנטוע בהם רגשות של אכזבה על החורבן של מה שעמלו בעבורו. אולם אם נראה לך שקבוצתך עדינה מדי למעשה כגון זה, אפשר לרכך את עוצמתו ולהסתפק בהפלת חלק מהמוצגים או אפילו רק לשאול: "האם אתם מרשים לי לפרק את מה שבניתם?"

 

כשוך מחאות החניכים, ישאל המדריך:

- איך הרגשתם כשהשחתי את היצירה?

- מדוע הרגשתם כך, הלא מדובר רק במבנה ארעי שלא הושקעו בו זמן ותכנון רב?

(ברור שהחניכים כואבים, בגלל שהמדריך הרס יצירה שהם השקיעו בה זמן ומחשבה ובעצם "בראו" אותה מפרי דמיונם ומחשבתם).

ואם כך חשו החניכים לגבי יצירתם הזמנית, כיצד יחושו לגבי הרס הבריאה - יצירתו של הקב"ה?

 

 

נלמד עם החניכים את המקור הא

 "בשעה שברא הקדוש ברוך הוא את אדם הראשון, נטלו והחזירו על כל אילני גן עדן, ואמר לו: ראה מעשי כמה נאים ומשובחין הן, וכל מה שבראתי בשבילך בראתי,תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי שאם קלקלת אין מי שיתקן אחריך"

(קהלת רבא, ט')

המדריך יסביר לחניכים שהקב"ה ברא בשבילנו את העולם ורצה שיהיה לנו נעים לחיות בו. נסביר שיש לנו אחריות לדאוג שעולמו של הקב"ה ישאר יפה כמו שהוא ברא אותו.

 

 

המדריך יחלק לכל אחד מהחניכים חלק מפאזל (ראה נספח 2), שמתאר מציאות שדורשת תיקון.

(יש 4 פאזלים שונים)

על כל חניך יהיה למצוא את החניכים האחרים, שיחד איתם יהיה הפאזל שלו מושלם, ואחר כך להתאחד לקבוצת חשיבה, שמטרתה למצוא חמישה פתרונות לבעיה שמוצגת בכרטיס.

לאחר מכן יערוך המדריך "מעגל שיתוף" שתציג בו כל קבוצה את הפתרונות שבחרה בהן.

רצוי לרשום את הפתרונות המוצעים.

לאחר שיוצגו הפתרונות של כל קבוצה, יבדוק המדריך עם החניכים:

איזה פעולות שהוצעו הן פתרונות מערכתיים ואילו הם פתרונות פרטיים?

איזה פתרון אפשר להתחיל וליישם כבר מחר?

המדריך יבחר עם החניכים חמישה מעשים, שכל אחד מקבל על עצמו לשנות בעצמו בעזרת הפתרונות שהוצעו.

 

מדריך, שים לב! בנספח 2 מלבד הפאזלים מופיעה רשימה של הצעות לפתרון. הרשימה הזאת מיועדת לך, למקרה שהחניכים יתקשו לעמוד במשימה.

במקרה כזה, הובל את החניכים לפתרונות הנ"ל בעזרת שאלות מנחות בקבוצות הדיון.

ובכלל, רצוי שבזמן החשיבה בקבוצות תעבור ביניהן, לוודא שהם אכן עובדים וכדי להגיש להם סיוע במידת הצורך.

 

בפעולה ראינו שהאדם יכול בקלות להרוס את העולם היפה שה' ברא לו אך עליו לשמור ולא לקלקל.

בנוסף ראינו שאנחנו יכולים בעצמנו לגרום לכך שהעולם ישמר יותר.

 

 

 

 

תיוג: איכות הסביבה, ניקיון הסביבה, נקיון הסביבה, לשמור על עולם, תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי, שמירת החי, שמירת הטבע, לשמור ע הטבע, לשמור על הסביבה, שמירת הצומח, לשמור על הצמחים, לחסוך במים, חיסכון במים, זבל מי שמלכלך, סביבה נקיה, סביבה נקייה.

 

 

  נספחים
  נספחים
דרג את הכתבהדירוג כתבה שומרים על העולם (פעולה): 4 כוכבים
כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים
5 מדרגים
הדפסשלח לחברהוסף תגובההוסף תיוג משלך
תגובות
מס. התגובהתוכן התגובה
1. הודיה (י"ט אדר א' ה'תשע''ט 18:48)
אתר נגיש
עבור לתוכן העמוד